Lørdag åpnet Tromsø Fremskrittsparti offisielt sin valgkamp, med storfint besøk av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

På Stortorget møtte også en tog-glad gjeng fra Tromsø Natur og Ungdom (NU) opp. De hadde med seg et lite modelltog i gave til statsråden, og et kort signert alle ungdomspartiene i Tromsø.

– Det er utrolig gøy at alle er enige i denne saken, og det sender et viktig signal til regjeringen, sier Therese Hugstmyr Woie, leder i Tromsø Natur og Ungdom.

Vil ha ny utredning

Woie mener at hvis regjeringens skal ha som visjon at Norge skal være best på tog, så må det inkludere hele Norge.

– I Nord-Norge trenger næringslivet jernbane, og resten av Norge er avhengig av ressurser herfra. Jernbane vil være med på å binde Norge sammen, og det vil hele landet tjene på, sier Woie.

Les også: AUF vil ha større satsing på unge

Hun sier at det i Nord-Norge er bred politisk enighet om at en utredning av Nord-Norgebanen er noe man ønsker.

– Den forrige utredningen av saken ble laget i 1992, så i dag vet vi ingenting om hva Norge eventuelt kan tjene på dette, sier Woie.

Avviser ikke ideen

Når iTromsø snakker med Solvik-Olsen kan det imidlertid virke som om tog i Tromsø ikke vil bli noen realitet med det første.

– Vil Nord-Norgebanen bli en realitet?

– Det kommer an på hvor langt inn i fremtiden man ser. Det som er viktig nå er å få tatt igjen etterslepet på veisystemet, sier Solvik-Olsen.

Les også: Foreslår ombygging av busstrasé i Strandfeltet

Han mener jernbane i nord er spennende, og det kan være viktig for industrien i Nord-Norge.

– Et jernbanenett ved kysten i Nord-Norge kan kobles til gruvedriften i Sverige og Finland, og dette er noe som diskuteres jevnlig. I første omgang er det mest hensiktsmessig å få jernbanelinjer til Skibotn og Kirkenes, på grunn av den store nytteverdien det kan ha der, sier samferdselsministeren.

For lite folk

Solvik-Olsen mener at hovedproblemet med Nord-Norgebanen er at befolkningstettheten i Nord-Norge er for lav.

– Hvis jernbane skal være effektivt som transportmiddel, må man ha en befolkning som bor tett. Dermed vil ikke jernbane i Nord-Norge gjøre noe for miljøregnskapet, og kostnadene vil bli for store i forhold til utgiftene.

Les også: Her blir det gravearbeid i vinter

Han avviser likevel ikke tog-drømmen.

– For et halvt år siden var jeg i møter med samferdselsministeren i Sverige, og da var jernbane i Nord-Norge ett av temaene. Det samme blir det på møtet jeg skal ha med samferdselsministeren i Sverige om et par uker.

Vil vedlikeholde veiene

Men Solvik-Olsen er mer interessert i å snakke om asfalt enn togskinner.

– Gode veier er viktig for folk, og særlig yrkessjåfører. Det vil redusere reisetiden, og øke trafikksikkerheten, sier statsråden.

Han er fornøyd med at fylkesveiene i Nord-Norge i 2015 har fått mer penger over statsbudsjettet, og sier at dette er noe regjeringen prioriterer.

– Distansene i Nord-Norge er enorme. Der man i sør klager over å kjøre to mil i bil, kjører man i Nord-Norge 20 mil uten å mukke. Men da er man avhengig av gode veier, sier Solvik-Olsen.

På riktig vei

Etter å ha møtet statsråden, mener Woie det ble mye nikk og smil fra samferdselsministeren.

– Tiltaksviljen er nok ikke på topp, sier hun.

Woie håper nå tog-saken likevel kan komme mer fram i lyset.

– MDG holdt et åpent møte denne uken om tog, hvor alle partiene var representert. Det er tydelig at det røres seg noe, og jeg føler vi går i riktig retning.