Advokatfullmektig Jonathan Kjerschow gjorde i sitt innledningsforedrag retten oppmerksom på at allerede halvannet får før oppstarten lokalt, advarte sjåførene i Trondheim mot hybridbussenes motormessige begrensninger i bakker. Med tanke på at Tromsø er en by med nettopp det, burde topografien ha fått fylkeskommunen på andre tanker. I stedet la de fram krav om en utstrakt bruk av hybridbusser på hele rutenettet i og rundt byen.

Liten risiko

Ifølge Kjerschow står ovennevnte uttalelse i sterk kontrast til det direktør Kurt Bones påsto overfor daværende samferdselsråd Kari Anne Opsal vinteren 2011. Da betegnet Bones risikoen som liten hva angår sjansen for problem med hybridene.

Selv ikke etter at blant andre fylkespolitiker Ole M. Johansen (Frp) gikk ut og kalte hybridløsningen for et sjansespill og at den burde prøves ut før løsningen ble permanent, så myndighetene noen grunn til å reagere. På nytt avviste Bones utspillene og mente at det ikke ville bli problem.

Opsal sa OK

Det hele endte med at Opsal sa ok til å fortsette prosessen. I ettertid har nettopp denne typen buss skapt enormt mye hodebry og ekstra kostnader i millionklassen, konstaterer prosessfullmektigen.

Nobina iversatte raskt ulike tiltak for å rette på problemene vinterstid. Men kraften på hybridmaskineriet kunne de ikke gjøre noe med. Et utspill om å benytte dieseldrevne busser, ble avvist av fylket. Derfor fortsatte problemene - noe som resulterte i over 300 avisoppslag om dramatiske hendelser med hybridbussene.

40 tall frontruter

Disse situasjonene gjorde at utgiftene til skader var akselererende. I tillegg til kollisjonskader, fikk Nobina mange skader på grunn av at hybridbussene er for lave. Blant annet førte det til over 40 frontruter sprakk og at også karroseriet måtte utbedres når bakkekontakt oppsto.

- Vi snakker også om økte drivstoffkostnader på grunn av utbredt bruk av kjettinger. I de vanskeligste værsituasjonene, økte også andelen sykemeldiger dramatisk. Det førte til stor bruk av overtid blant de resterende sjåførene samt at det ble nødvendig med flere nyansettelser for å kompensere for fraværet, påpekte advokatfullmektigen.

Uaktsomt

Jonathan Kjerschow er av den oppfatning at Troms Fylkestrafikk har oppstrådt uaktsomt ved å fastholde kravet om hybrid- og langbussene.

- Min klient har gjentatte ganger siden oppstarten påpekt problemene disse kjøretøyene medfører og har kommet med forslag til løsninger uten at oppdagsgiver har vært interessert i det. Derfor må fylkeskommunen ta ekstrakostnadene samt saksomkostninger.

- Hybridteknikken ikke årsaken

Advokat Åge Kvilstad gjorde det umiddelbart klart for retten at hybridteknikken ikke er årsaken til millionkostnadene til Nobina.

Prosessfullmektigen la fram en rekke avisartikler hvor det kom for en dag at bybussene har hatt problem på glatt føre lenge før hybridgenerasjonen gjorde sitt inntog. Han understreket dessuten at de fleste hendelsene skyldes manglende bruk av kjetting.

Sykefraværet

Kvilstad trakk også fram uttalelser fra driftssjef Magnar Nilssen som i media ikke ville gjøre noe nummer av at sykefraværet økte dramatisk når føreforholdene ble dårlige. Her viste advokaten til at Nilssen karakteriserte dette som "vintersyke" og at det var et kjent problem i både Tromsbuss, Cominor og i Nobina.

Useriøs næring

Advokaten viste også til uttalelser fra transportnæringen selv hvor bussbransjen blir betegnet som useriøs. Årsaken er det som blir kalt aggresiv prising i kampen om kontakter. På den måten taper selskapene store summer år etter år.

- Ser vi på anbudet Nobina ga, lå det langt under de øvrige aktørene. Når det skjer, er sjansen for lønnsomhet lav, sa Kvilstad i sitt innledningsforedrag da retten avsluttet for dagen.

Han vil fortsette tirsdag før partene og vitnene entrer vitneboksen.