ibevegelse

Farlig godt

TRENING: Hilde Anita Sandvoll, direktør for Stamina i Nord-Norge.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

ibevegelse

Hva om alt som var usunt ble sunt, at du kunne spise så mye godsaker, godteri, drikke så mye brus og andre edle dråper du bare ville! Ja, tenk om du bare kunne ligge på sofaen, knipse med tærne og gjøre ingenting. Det hadde vært strålende tenker du kanskje, eller kanskje ikke?

Vi trekkes mot det behagelige!

Hva er det som gjør det så krevende å velge de sunne og gode alternativene? Som å spise mer grønnsaker, grovt brød, fisk, kylling og ikke minst øke det fysiske aktivitetsnivået vårt. Jeg tror at mange faktorer spiller inn og at det er krevende fordi de usunne alternativene er mer behagelig, smaker godt og frister mange ganger så mye mer. Forskning har vist at sukker mer vanedannende enn alkohol og det narkotiske stoffet heroin. I tillegger ligger det latent i oss mennesker at vi trekkes mot det behagelige. Så når det er slik at vi blir avhengig av det søte og trekkes mot det behagelige, så forklarer det kanskje hvorfor det er så utfordrende å gjøre livsstilsendringer. Å jobbe for resultater krever en stor porsjon vilje, utholdenhet, mot og ikke minst ærlighet.

Sannheten er krevende å møte! Årets selvangivelse til skatteetaten står snart for tur. Her må vi ta ansvar for å sjekke alle poster og forsikre oss om at vi har rapportert inn riktig. Vi får til slutt fram et sluttresultat som forteller om vi får igjen eller havner vi bak på. Jeg har en anbefaling, dersom du vil ta grep om egen hverdag og livsstil: Sett opp din egen livsstilsselvangivelse! Her er kontrollpostene livsstilsrettet og du må være ærlig med deg selv: hvor ofte handler du søtsaker, spiser usunt, drikker brus og hvor ofte er du i fysisk aktivitet?

Hvor mange ganger i løpet av uken medfører den aktiviteten til at du blir sliten og tar deg ut. Hvor ofte går du til eller fra jobb, skole eller butikken. Akkurat som du samler inn bilag til selvangivelsen er mitt tips at du skriver ned hvor mye du spiser av snop og søtsaker i løpet av dagen, hvor mye brus du drikker, hvor mye du røyker, hvor mye du er i fysisk aktivitet og hvor mye du trener. Først da får du en totaloversikt, som gir deg et styringsverktøy. Nå kan du lettere se hvor kan du begynne å kutte ned og gjøre endringer, men sannheten kan være krevende å møte.

Ta ansvar! Ett utall av dietter og pulverkure, tips og råd dyttes innover oss. Alt hva vi skal spise den ene uken til hva vi ikke skal uken etter. Det finnes ingen snarveier, ingen mirakel pille eller vidunderkur. Å redusere er ikke det samme som å kutte helt ut. Det er ikke til det ekstreme vi skal, men finne den gylden middelvei. Gammel vane vond å vende heter ett gammelt ordtak, jeg sier det handler mest av alt om din vilje og hvor hardt du ønsker å endre vaner. Du må ta ansvar for egen helse og ta de valgene du mener er riktige for deg.

Vår store utfordring er at vi må ta tak i den virkeligheten vi lever i, for det farligste vi gjør er å gjøre ingenting.