iBevegelse

Kan så enkle grep bidra til at vi skal leve lenge og beholde god helse?

Fauja Singh startet å løpe som 89- åring og fullførte maraton som 100-åring. Han ble spurt om hva som var hemmeligheten for å bli så gammel, da svarte han kontant: Unngå stress, beholdt et godt humør, drikk te og spis ingefær.

Hilde Anita Sandvoll  Foto: Tom Benjaminsen

ibevegelse

Så da er det håp for alle om som ennå ikke har funnet fram joggeskoene. Resepten hans for et langt liv burde være overkommelig for de fleste. Kan så enkle grep bidra til at vi skal leve lenge og beholde god helse?

Levealderen vår øker og vi er stort sett friskere enn før. Visste du at det å opprettholde muskelmassen etter vi har passert 50 eller 60 år er svært viktig for å opprettholde en aktiv livsstil? Det er også på tide å droppe motviljen for å gå til legen.

Min oppfordring er å forebygge, gå til fastlegen og ta de nødvendige prøvene. For mange ignorerer tidlige tegn på sykdom og kommer seg ikke til lege før de er blitt alvorlig syk.

Det viser seg at dette utgjør en av hovedårsakene til at norske menn bruker sykehustjenester mer enn kvinner. Gjør deg selv en stor tjeneste: Oppsøk lege når du mistenker at noe ikke stemmer. Det er du som kjenner din kropp best.

Hjernen vår trenger stimuli, for med alderen blir det dårligere kommunikasjon mellom hjernecellene, og noen dør. Det blir mer krevende å huske, lære nye ting og være fokusert. Heldigvis kan vi gjøre en aktiv innsats selv her, for vi kan forebygge dette. Først og fremst via å trene hjernen med ulike aktiviteter som å lese, løse kryssord, spille sjakk, løse soduko eller spille data/brettspill.

Vær også bevisst på hva du spiser. Velg et kosthold som inneholder mye antioksidanter, det finner du i for eksempel friske bær og frukter, få i deg B-vitamintilskudd gjennom grønnsaker og fullkornsprodukter, sink via pinjekjerner og ost, samt gode fettsyrer som du finner i olivenoljer og fet fisk. Kort oppsummert. Det er godt for kroppen og for toppen!

Etter hvert som vi blir eldre blir karveggene i de store blodårene mindre elastisk og snevrere. Dette gjør at blodtrykket vårt øker og hjertet må jobbe hardere for å få ut blod til kroppen. Noe som igjen gjør oss mer utsatt for hjerte-/karsykdommer. Dersom man i tillegg er for tung og har lav muskelmasse, øker risikoen for å utvikle diabetes 2.

Vi må nok være litt som den godeste Fauja Singh og ta grep selv. Noe av det smarteste vi kan gjøre er å være fysisk aktiv, ved å legge inn styrke og utholdenhetsaktiviteter flere ganger i uken. Visste du at det beste tiltaketet mot aldring faktisk er å trene styrke?

Årsaken er at muskelmassen er en avgjørende faktor for hvor gammel kroppen din er rent biologisk. Styrketrening forbedrer immunforsvaret og musklenes evne til å ta opp glukose (energi) og de frie radikalene som ødelegger cellene i kroppen holdes i sjakk av styrketrening

Om jeg løper maraton som 100-åring er uvisst, men å være fysisk aktiv, unngå stress, drikke te, spise ingefær og ikke minst beholde et godt humør, det skal jeg klare!