ibevegelse:

Ekspertens beste tips til hvordan du får gjennomført nyttårsforsettene dine

Altfor mange setter seg mål eller lager nyttårsforsetter som det aldri blir noe av.

TIL TOPPS: Hilde Anita Sandvoll er her på toppen av Norges høyeste fjell, Galdhøpiggen.Foto: Privat

ibevegelse

Glem kjappe løsninger, tro på store endringer og hurtige resultater. Senk kravene dine og finn ut hva som motiverer deg og hva du vil oppnå i belønning for den innsatsen du legger ned. Min anbefaling er å tenke «less is more» også når det gjelder å komme i gang med trening og livsstilsendringer.

Hva skal du oppnå? Det er kraft i de to ordene «jeg skal»! Ikke noe jeg burde, skulle ønske, men et bestemt jeg skal! Hva skal du gjøre i 2018? Har du bestemt deg, så skriv ned målet ditt! Et godt mål skal være realistisk, målbart, utfordrende og oppnåelig.

Det er lett å bli frustrert og gi opp dersom målene er for ambisiøse. Hvis du ikke har trent på en stund, kan det kortsiktige målet være å gå 30 minutter per dag to ganger i uka.

Neste steg kan være å gå og løpe litt annenhver dag. Et langsiktig og utfordrende mål kan være å delta på et mosjonsløp. Klarer du å være fysisk aktiv minst to ganger uken, er det kjempebra og jeg garanterer at du vil merke fremgang og får inspirasjon til å fortsette! Å ville gjøre endringer krever mer enn bare et ønske, det krever også hardt arbeid.

Hovedutfordringen er å bestemme seg for hva du kan få til av endringer her og nå. Alt kan ikke gjøres samtidig eller endres på. Bestem deg for å velge ut hva det er gunstig å endre på og deretter for hvilket forhold som er det enkleste å gjennomføre først.

Ta grep og gjør den endringen, få på plass den nye vanen og ta neste utfordring for deg. Endringene kommer som resultat av målrettet arbeid og bevisstgjøring p aktivt å gjøre gode valg og viljen til å utføre dem.

Det å endre vaner tar tid og det er viktig å lære underveis. Merker du at du ikke får til ett eller flere delmål, tenk gjennom hvorfor dette skjer. Vil du det nok? Er målet for stort og ambisiøst? Ta en sjekk med deg selv; hva passer for deg og tilpass planen etter dine ønsker, preferanser og muligheter. Å etablere eller å reetablere nye vaner er utfordrende og krever en fornuftig tidsramme.

Vi faller lett tilbake til gamle vaner der for eksempel usunne matvaner tar plass og treningsbagen blir stående urørt. Det er helt normalt at det skjer, det viktigste er at du er oppmerksom på at det kan skje og snur tilbake til de endringer og mål du har satt deg så kjapt om mulig. Fakta er at gradvis blir de nye vanene sterkere etablert, og vil bli en naturlig del av livsstilen din.

Planlegging er halve arbeidet, etter min mening. Det handler om å tilrettelegge slik at du får til å gjennomføre det du vil. Skal du trene før jobb eller rett etter så gjør klar treningsbagen kvelden før.

Lag avtaler med deg selv eller en god venn. Våg og sett noen absolutte tidspunkter for trening, det gjør det mer forpliktende og lettere å gjennomføre.

Jeg har aldri angret på de treningsøktene jeg har utført, men jeg har vært irritert på meg selv når jeg har latt være å gjøre det som var planlagt.

En annen ting jeg er opptatt av, er å ta tid til å reflektere over følelsen etter ei treningsøkt. Kjenn etter hva og hvordan du føler det i etterkant. Var økten for lett, for hardt, for kort, for lang eller morsom?. Dette skaper en bevisstgjøring for å kunne gjøre justeringer. Husk at å endre vaner og livsstil tar tid.

Det første steget er å si: «Jeg skal» og neste steget er å faktisk utføre det du har bestemt deg for!

iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

ibevegelse