Psykisk sterk av trening

Monica Jenssen møtte den berømte veggen. Nå trener Tromsø-jenta seg tilbake til livet.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

- Vi er gode til å ta vare på den fysiske helsen vår, men glemmer den psykiske. Har du en fysisk helse, så har du også en psykisk helse. Vi må være bevisste om at de henger sammen og trenger å bli ivaretatt. Det er fortsatt et tabu å snakke om psykiske problemer, sier Monica Jenssen.

Ved å gi psykisk helse et ansikt håper hun å fjerne tabuer rundt temaet.

- Mitt ønske er å kunne bidra til at det skal bli lettere å snakke om psykiske problemer og psykisk helse. Det å investere i seg selv vil gi resultater på lang sikt. Derfor er det å ha fokus på å ta ett og ett steg om gangen viktig slik at man får en mestringsfølelse, sier hun.

Be om hjelp

Noen mennesker opplever det som et nederlag å måtte henvende seg til andre for hjelp og støtte. Det gjør ikke Monica Jenssen.

- Det er flott å ha venner og familie, og det er viktig å våge å be dem om hjelp når man har det vanskelig. Vi må våge å ta bort tabuene og kalle en spade for en spade. Jeg søkte profesjonell hjelp og er takknemlig for all støtte og hjelp jeg har fått. Det finnes hjelp å få, men da må man våge å be om den.

Trening har vist seg å ha en god effekt på mange helsemessige utfordringer - også for mennesker med psykiske problemer. Allerede for 5.000 år siden ble treningsformen yoga brukt som en metode for å forebygge og bekjempe stress.

- Jeg har bestandig likt å være i fysisk aktivitet, og min «lykkepille» ble trening. Uansett hvor tungt jeg hadde det, så skulle jeg komme meg ut - om ikke annet for å få litt frisk luft. Dette var jeg fast bestemt på. Jeg fant ut at jeg måtte snu på mitt tankemønster, og fysisk aktivitet ble mitt mantra. Det er min kropp, min helse og mitt ansvar for at jeg skulle komme meg ut at huset, sier Tromsø-kvinnen ettertenksomt.

Hvile viktig

Hun roser Tromsø for å ha et enormt stort og variert tilbud til dem som vil.

- Ti på Topp er ett av de flotte tilbudene som har gitt meg mye påfyll. De siste to årene har disse turene vært mine ekstra vitaminpiller. Turene gir meg alltid en god følelse etterpå. Frisk luft og flotte naturopplevelser gir inntrykk, og i tillegg opplever jeg at jeg sover ekstra godt etter slike turer. Så jeg anbefaler å dra på turer alene eller sammen med andre. Har du laget en avtale med noen, er det mer forpliktende, og det gir det lille ekstra løftet eller puffet for å komme seg ut.

Å få hvilt ut kroppen ordentlig er en god start. En kropp som har det bra, sover. Alle trenger at kroppen får restituert seg under søvnen.

- Jeg tror at man må sette seg ned og tenke på hva man skal gjøre for å ikke havne i en lignende situasjon igjen. Det er viktig å være god med seg selv og tenke positive tanker om seg selv og alt det man faktisk mestrer å gjøre, sier Monica Jenssen.

Hildes tips:

Det er mange utfordringer i hverdagen og lett å bli dratt med. Så hvordan klare å legge fra seg jobben når man kommer hjem? Jeg tror man må være bevisst på overgangene. Når du går hjem fra jobb, tar du av deg ditt profesjonelle jeg. Marker det gjerne med å skifte klær fra jobbantrekk til private klær om du kan. Det er så lett å bli engasjert og ta med jobben helt hjem. Ta et valg!

Bestem deg for å legge vekk jobben, skru av mobil og pc, og koble av. Det er lett å tenke at det bare tar fem minutter å sjekke e-posten, men det kan fort ta flere timer å legge fra seg det du leste. Husk at for å klare å være «på» og være til stede på de arenaene du er på i livet, må du også tillate deg å være «av».

Aktuell info:

www.vikensentret.no

www.mental.helse.no

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: