Min jobb i hverdagen har endret seg gradvis i løpet av årene. Ja, hele arbeidslivet er i endring, vi har beveget oss fra et industrisamfunn til et teknologisamfunn. Fra mer eller mindre klar jobbstruktur og definerte arbeidstid til en flytende hverdag. Det slår meg stadig oftere hvordan skille mellom arbeidstid og fritid viskes ut, en av årsakene tror jeg er at den teknologiske utviklingen gjør det mulig å være online 24/7. Hvordan skal vi kunne ta vare på de ansatte?

Et helsefremmende arbeidsliv!

Lillestrømerklæringen fra 2002 et viktig grunnlagsdokument for helsefremmende arbeidsplasser i Norge. Den fremhever at helsefremmende arbeidsplasser skapes når arbeidsplasser tar hensyn til den enkeltes behov, ressurser og potensial, og utvikles gjennom deltakerstyrte prosesser. Og det er mange begreper som er nært knyttet til helsefremmende arbeidsplasser, for eksempel friskfaktorer, langtidsfrisk, jobbengasjement, trivsel, arbeidsglede osv. Jeg tenker da at i praksis handler helsefremmende arbeidsplasser om å skape gode prosesser i bedriftene der ledere og ansatte deltar aktivt for å få fram hva en helsefremmende arbeidsplass er for dem.

Å være en attraktiv arbeidsplass!

I mitt hode vil det si at det å jobbe helsefremmende, handler om noe mer enn å bidra til trivsel og fleksibilitet. Det handler om at ledelsen ser helse i et strategisk perspektiv. Jeg registrer at et økende antall virksomheter og bedriftsledere ønsker å tilrettelegge for et helsefremmende arbeidsmiljø, ikke bare fordi det er et ansattegode og gir grunnlag for økt samhold, men også fordi de opplever at det påvirker bunnlinjen positivt. For å bli vurdert som en attraktiv arbeidsplass i dag, forventes det av mange at man tilrettelegger for å ivareta hele mennesket og ikke bare det som handler om jobbhverdagen

Kom i gang med utvikling av helsestrategi!

Å definere en helsestrategi må starter med noen innledende avklaringer knyttet til bedriftens ytre rammer eller forutsetninger, målsettinger og ambisjoner. Jeg mener at en grunnleggende analyse må til for å definere hvordan tiltakene som iverksettes kan bidra positivt i forhold til bedriftens forretnings – messige mål. Med dette mener jeg man må sette klare mål i forhold til den humankapitalen man har. Hva er akseptable tall i forhold til f. eks turnover, leveransekraft eller medarbeidertilfredshet? Jeg vil anbefale at man setter tiltakene i system og måler effekten av disse. Først da har du klare retningslinjer og måltall å styre etter og det er letter å se om ønskede resultater og målsettinger oppnås.

Skap et positivt kulturmønster i forhold til livsstil og aktivitet.

I dag måles vi i større grad enn før i forhold til måloppnåelse, resultater og prestasjoner i arbeidslivet. Jeg mener derfor at det å skape en opplevelses kultur i forhold til livsstil og helse er en god inngang. En opplevelseskultur mener jeg må bygge på en sterk forankring i fellesskapet, være tiltak som har som målsetting og engasjerer alle, gi glede ved å delta, ha en intensitet og et ferdighetsnivå som inkludere alle. Det er viktige momenter å ha, slik at man unngår å havne inn i et løp der det dreier seg om resultater og prestasjoner. Etter min mening handler helsefremmende arbeid om mer enn å sponse trening eller deltakelse i ulike mosjonskonkurranser. Jeg mener det må handle om å utvikle tiltak og aktiviteter som inkludere alle. Og som bidrar til at bedriften når sine strategiske målsettinger og danner grunnlag for mestring og trivsel!