Det fikk Sparebanken Nord-Norge erfare torsdag. Da hadde de inne 40 studenter, fordelt på ti puljer, som alle kjempet om tittelen "UiTs beste leder" under Lederjakten 2015.
Sosiale medier
I banken fikk studentene utlevert en oppgave, som gikk ut på å utforme en strategi for å nå målgruppa 15–25 i sosiale medier.
Banksjef Lars Nymo Trulsen var mektig imponert etter å ha overvært arbeidet til de to første gruppene.
– De er superengasjerte og det er god kok. Vi merker at dette er de som definerer seg som ledertalenter. De har masse tanker og byr på seg selv, sier han.
Vil skape lokalt Silicon Valley
– Egoistisk
Trulsen innrømmer at det ligger en egoistisk tanke bak Sparebankens deltakelse. De vil gjerne bruke de gode ideene som kommer inn.
– Vi suger til oss de ideene som dukker opp, og det er allerede masse! Dette er en vinn-vinn-situasjon. Studentene får vist seg fram, og vi får inn masse nye ideer fra den målgruppen vi prøver å nå, sier han.
– Dessuten får vi en "early warning" på folk vi garantert kommer til å se igjen, og hvis noen er superbra legges det ekstra merke til. Dette blir som et minijobbintervju.
Flow er i flyten
Team
Kjell-Petter Hetland (23), Guro Angell Steffensen (23), Sigurd Dahlen (21) og Karoline Hauan (22) var fire av studentene som hadde sikret seg en plass i Lederjakten 2015. De utgjorde én av de ti gruppene, og måtte samarbeide på tross av at de alle studerer ulike emner på universitetet.
– Jeg ønsket å delta på lederjakten fordi jeg synes det er viktig å finne de gode og dårlige sidene ved meg selv, og vinkle det til noe jeg kan bruke i ledersammenheng, sier Hauan.
– Dessuten lærer vi å jobbe i team.
Tromsø-bedrift fikk patent i USA
Samarbeid
Det er de andre studentene enige i, og synes er viktig.
– Vi lærer om samarbeid og å se hvilke verdier man har i gruppa, sier Dahlen.
– Og man lærer seg å tilpasse seg hverandre, supplerer Hetland.
– Oppgavene vi får i de ulike bedriftene krever at vi finner styrkene til hverandre, sier Hauan.
– Dessuten får vi et innblikk i hvordan de ulike bedriftene tenker, legger Steffensen til.
– De tar nok til seg mye av det vi sier, og lærer nok en del de også, mener studentene.