SENTRUM: Fredag 30. oktober er det duket for premiere av James Bond «Spectre» i Norge. I den forbindelse inviterer Aurora kino Fokus Tromsø til en helaften for alle Bond-entusiaster.

Med oransje løper, musikk fra de legendariske filmene, kinoansatte kledd i finstasen og «shaken, not stirred»-martini blir du geleidet inn i 007-agentens verden.

«Bond-kvinner»

– Det er mange som sier at vi har rød løper, men det stemmer ikke. Den er oransje, sier Raymond Nordahl, markedsarbeider ved kinoen, og peker på den oransje logoen til Aurora kino.

– Det blir fakler, og lokalet vil bli pyntet med James Bond-plakater. Vi har ekstra bemanning, og alle er kledd i penklær. Vi blir alle «Bond-menn» og «Bond-kvinner». Det skal være stil over besøket, legger han til.

Ekstra bemanning

Fra torsdag til søndag vil de være bemannet med mellom 15 og 20 personer hver dag, pluss rundt 12 frivillige som vil kle seg opp i finstasen for å gjøre stas på premièrekvelden av filmen «Spectre».

Kinoen vil ha seks visninger av filmen på fredag, fem visninger på lørdag og åtte på søndag. I tillegg har de forhåndsvisninger av filmen for bedrifter på torsdag. Det er forhåndsbestilt litt over 1.000 billetter i helga, men de forventer langt flere besøkende.

– Jeg er sikker på at vi når mellom 1.200 og 1.500 besøkende på fredag. Hvis vi er veldig heldige, kan vi komme opp mot 2.000, sier kinosjef Frank Bakkemo.

– Hvis man ser hele helga samlet, snakker vi om 5.000 besøkende kun på den nye Bond-filmen, sier Lars Hartmann, sjef for kiosken og kafeen på kinoen.

Samarbeidspartner

I år har også kinoen fått med seg The Edge for å gjøre premièrekvelden til en helaften.

– Det er noe med tematikken og settingen i filmen. Det er helt naturlig for oss at vi viderefører dette i forhold til premièren med smoking, martini og glamour. Derfor er det viktig at vi også har The Edge med. De kan jo dette mye bedre enn oss, sier Bakkemo.

– Vi står for premièrefesten der vi tar i bruk lobbybaren. Vi skal være en arena der folk kan komme innom før og etter filmen. Det blir Bond-inspirerte drinker, plakater og musikk. Det blir ordentlig Bond-stemning, lover salgssjef på The Edge, Ingvild Blomstervik.