Kjeld Nash er utdanna arkitekt fra NTH (1984 – 1990) og var med på å starte det kjente arkitektkontoret 70°N arkitektur i Tromsø. Nå er han partner ved AT Plan og arkitektur. Og det er som arkitekt og ildsjel i yngres avdeling i Tromsø IL mange vil kjenne ham. Men Nash har hatt ei side som har vært skjult for folk flest. I ledige stunder har han gjennom mange år malt bilder.

Nå blir denne virksomheten eksponert gjennom ei stor utstilling hos Krane Galleri. 44 maleri og to malte totempeler vises i utstillinga han har gitt tittelen «Pusterom».

Kreativ tilstand

– Det starta egentlig da familien hadde et opphold på New Zealand i 2003. Kona er forsker og hadde et utvekslingsopphold der. Jeg hadde permisjon fra jobben som arkitekt for å være med. Der leide vi hus hos et kunstnerpar. Jeg ble inspirert av all kunsten som vi var omgitt av i huset. Det ble til at jeg gikk for å kjøpe lerret og akrylfarger og satte i gang, forteller Kjeld Nash.

Men kimen hadde nok vært der lenge. Gjennom hele sin oppvekst ble han eksponert for kunst i alle former og farger. Han er sønn av den kjente keramikeren Grete Nash. Dette har skapt en grobunn for hans kunstneriske åre.

– Jeg har alltid vært vant til å være i en kreativ tilstand. Når jeg som barn var på ferietur med familien, så var det ikke stranda som var målet. Vi gikk på gallerier og så på kunst. Selv om det ikke alltid var like spennende for en gutt i overgangen fra barn til ungdom, så var det likevel noe som ble sittende igjen. Det skapte en grobunn for å gå i gang med det jeg nå viser i denne utstillinga, sier Kjeld Nash.

Pusterom

– Den største hindringa for å holde på med bildene, har vært tid. Det er også bakgrunnen for at jeg har kalt utstillinga «Pusterom». På New Zealand fik jeg det pusterommet jeg trengte for å komme i gang. Men siden har det å arbeide med bildene også gitt meg et viktig pusterom, forteller arkitekten og kunstneren.

Som arkitekt arbeider Kjeld Nash i et kreativt yrke. Men han ser på arbeidet med bilder som kreativt frigjørende.

– Arkitektur er veldig konkret. Som arkitekt er det egentlig stramme rammer jeg må holde meg innenfor. Kundens spesifikke behov og krav, det rent byggetekniske samt regler og retningslinjer setter begrensninger. Når jeg holder på med bilder, så opplever jeg en ledighet og frihet som gir energi. En energi jeg er avhengig av for å kunne jobbe i det hele tatt, sier Kjeld Nash.

Linjer og farger

– Jeg tror også at jeg gjennom arbeidet med bilder har fått en bevissthet om farger og struktur som har hatt en virkning på det jeg gjør som arkitekt. Når jeg nå med denne utstillinga ser på bildene som en helhet, så er det vel heller ikke utenkelig at mitt forhold til linjer i arkitekturen har hatt sin virkning på bildene. Linjespill og relieff er noe som er gjennomgående i det jeg viser.

– Når jeg ser hvordan en del av bildene har et nesten keramisk uttrykk, så tenker jeg at dette kanskje er noe jeg har med meg fra mor mi. NRK lagde et dokumentarprogram med henne. Tittelen var «Med leire som lerret». For mine bilders vedkommende, kan jeg nesten snu på det og si: «Med lerretet som leire», sier Kjeld Nash.

Han forteller at han lenge har vært litt tilbakeholdende på forespørselen fra Krane om å stille ut.

– Det alvoret som lå i det å skulle eksponere seg gjennom ei utstilling, ga meg en redsel for å miste det pusterommet som denne aktiviteten har gitt meg. Med det har gått bra. Det å jobbe fram mot ei utstilling har gitt meg en konsentrasjon i arbeidet som har vært inspirerende, og skapergleden er fortsatt mottoet. Så jeg er glad for denne muligheten Krane Galleri har gitt meg, sier Kjeld Nash.

KERAMISK: – Dette bildet kan nesten se ut som om det var ei keramisk plate satt inn i ramme, sier kunstneren Kjeld Nash. Foto: Helge Matland