OCA er forkortelsen for Office for Contemporary Art Norway, en stiftelse oppretta av Kulturdepartementet og Utenriksdepartementet med hovedmål å promotere norsk kunst og norske kunstnere internasjonalt.

Det pågående prosjektet «Tanker fra verdens ytterkant. Perspektiver fra nord» er en del av OCAs programserie Notasjoner og ble innledet i 2015. Det tar for seg Nord-Norges kulturhistorie og vil utvikles i samarbeid med lokale aktører i løpet av 2016 og 2017. Prosjektet vil anta ulike uttrykksmåter på flere steder både i Norge – spesielt på Svalbard, i Karasjok, Tromsø og i Oslo – og utenlands. Dette vil skje blant anna i form av internasjonale konferanser, arbeidsopphold i Nord-Norge for forskjellige kunstnere, ny kunst, utstillinger og diverse dokumentasjons- og skriveoppdrag.

Samarbeid

– Blant høydepunktene i dette prosjektet er etablering av et midlertidig OCA-kontor i Tromsø i disse dager, i samarbeid med Sparebank 1 Nord-Norges kulturnæringsstiftelse, og organiseringa av en internasjonal tverrfaglig konferanse med tittelen «Tanker fra verdens ytterkant» i samarbeid med Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM). Konferansen blir holdt i Kunsthall Svalbard 12.–13. juni. Konferansen vil samle internasjonale navn fra kunst, psykologi, filosofi, historie, naturvitenskap og juss, opplyser OCAs direktør, Katya García-Antón.

García-Antón har denne uka vært på ei rundreise for å møte kunstnere, kunstinstitusjoner og forskningsmiljø i Finnmark med Tromsø som endestasjon for blant anna lansering av tromsøkontoret.

«Tanker fra verdens ytterkant» er strukturert gjennom regional og internasjonal dialog så vel som partnerskap med institusjoner og enkeltpersoner. Kunstnere, kunstkuratorer og intellektuelle vil bli invitert til å besøke regionen, og således gis et unikt grunnlag til å reflektere over de miljømessige, arkitektoniske, estetiske, økonomiske, politiske og vitenskapelige kreftene som former Nord-Norge og landsdelens forhold til verden.

Kunst og utvikling

– Et utgangspunkt for OCA er at Arktis-regionen, og særlig den norske, står sentralt i viktige og inspirerende diskusjoner om mulige fremtidsscenarioer. Forskere forteller oss at de latente kreftene som frigjøres under issmeltingen i nord, vil være nok til å forsyne verdens byer med kraft i flere generasjoner; at global oppvarming vil åpne Nordøstpassasjen for trafikk og påvirke nasjoner i Asia i så stor grad at det vil få store sosiale og økonomiske konsekvenser, sier Katya García-Antón.

– «Tanker fra verdens ytterkant» er retta mot noen av de omfattende følgene disse endringene vil få i Nord-Norge, og vil gå nærmere inn på hvilke innovative tilnærmingsmåter til verden en posisjon i dens ytterkant vil kunne gi, fortsetter hun.

Viktige miljø

– I Tromsø finnes det sterke og gode forskningsmiljø som er opptatt av og forsker på disse områdene. I Oslo er de kanskje mer opptatt av hva som skjer ute i verden. Men i London, Paris og New York tror jeg de er mer interessert i hva som skjer i nord enn hva som skjer i Oslo, sier OCA-direktøren.

«Tanker fra verdens ytterkant» vil derfor utforske den poetiske og innovative innvirkninga Nord-Norges beliggenhet kan ha på tankegangen så vel innen kunsten som på andre områder. Særlig retter prosjektet oppmerksomhet mot forholdet mellom kunst, miljø og aktivisme i det arktiske Norge og blant dets nordlige naboer, for slik å kunne få fram hvilken overordnet påvirkning disse faktorene har hatt over tid. Med en klar bevissthet om hvilke konflikter landområda og ressursene der har vært gjenstand for og hvordan de er blitt oppfatta, vil prosjektet utforske deres forhold til urbefolkning, miljø, kultur og samtidas perspektiv – spesielt den samiske befolkningas historie og nåværende situasjon ikke bare i Nord-Norge, men også i Sverige, Finland og Russland.