TROMSØ/OSLO: Tromsø-kunstneren har selv store forhåpninger til utstillinga som åpner 21. april, og som skal vises i en hel måned. Selv skal hun bruke sju uker i den amerikanske metropolen i forbindelse med utstillinga.

– Jeg har tidligere deltatt på noen fellesutstillinger i New York. Det er imidlertid kun i Chicago jeg tidligere har hatt noen separatutstilling i USA. Så jeg ser fram til å nå få vist meg fram i et bredere format i New York, og har forhåpninger til hva denne utstillinga kan generere av større oppmerksomhet for kunsten min, sier Marit Følstad.

Les også: Slik blir utstillingsåret for kunstmuseet.

Nye verk

Marit Følstad tar med seg 7-8 nye verk som skal fylle de to etasjene i Rooster Gallery, på Lower East Side i New York.

– Ja, det er en helt ny produksjon jeg har gjort til denne utstillinga som jeg har gitt tittelen «The Marble Index». Utstillinga blir en stedsspesifikk totalinstallasjon bestående av video, lyd og skulptur. Hvert element er enkeltstående verk som sammen utgjør en omfavnende helhet i gallerirommet. Det ferdige arbeidet sammen med arkitektoniske intervensjoner skal skape et tilrettelagt rom for mening og opplevelse, sier kunstneren selv om det hun skal presentere for det New Yorks kunstpublikum.

Utforsker

Innholdsmessig utforsker «The Marble Index» materialer som tidligere har vært sentrale i Følstads arbeider. Røyk, vann og hår er noen av elementene hun har benytta. Tidligere har hun i stor grad brukt seg selv som aktør i sine videoarbeid, men i de nye verkene har hun gjort en endring.

– Kameraet er ikke rettet mot meg denne gangen, men mot andre personer som utfører handlinger. Jeg har nå primært arbeidet med regi, kasting og dramaturgi, opplyser Marit Følstad.

– I likhet med flere av mine tidligere videoinstallasjoner ønsker jeg i dette prosjektet å skape en dynamikk mellom menneskekroppen og ulike skulpturelle, organiske former i videobildene. Jeg har

arbeidet med tre ulike modeller, som er blitt filmet i et sort landskap/univers iscenesatt i filmstudio hvor kamerautsnittet forholder seg til den klassiske portrett tradisjonen, forteller Følstad.

Interesse i USA

Og at det er interesse for hennes videoverk i USA, opplevde Følstad konkret i fjor da hun ble innkjøpt av et amerikansk kunstmuseum.

– Mitt verk «Pretty Girls Can Kill», som jeg også har gitt i gave til Nordnorsk Kunstmuseum i forbindelse med museets 30-årsjubileum i fjor, og som vises der i øyeblikket i utstillinga «Treasures», ble i fjor innkjøpt til Hood Museum of Art, Dartmouth College i Hanover, USA. Verket var også med på ei utstilling ved museet i fjor, forteller Marit Følstad som tok deler av si kunstutdanning ved et kunstakademi i Chicago.

Les også: Føstad åpner i kunstmuseet.

Lyd og skulptur

I tillegg til videoinstallasjonene har hun med seg til New York også tre små bronseskulpturer og et lydverk hvor hun har gjenopptatt et tidligere samarbeid med Svarte Greiner som også kommer til New York for å holde en konsert mot slutten av utstilingsperioden.

I forbindelse med utstillinga vil hun også lansere ei ny kunstbok med samme tittel som utstillinga, og som gir en bredere inngang til Følstads kunstneriske virke enn selve utstillinga. I tillegg til lanseringa i New York i mai, vil boka også bli lansert i Chicago, Berlin, Oslo og Bergen.