– Jeg har aldri vært på Verdensteatret før, men har sett bilder derfra. Det ser fantastisk ut. For et utrolig fint rom, sier Marit Larsen på telefon fra Oslo.

Onsdag 27. april tar hun turen nordover for å spille på Verdensteatret, i det som blir en litt annerledes konsert enn hun tidligere har gjort.

– Jeg prøver å gjøre en ny vri på denne turneen, så det blir en litt annen tilnærming med et mindre publikum enn det jeg er vant med, forklarer hun.

Fem byer på fem dager

Nylig ga 32-åringen ut minialbumet «Joni Was Right», som hun har fått gode kritikker for fra landets musikkanmeldere. For å lansere det legger artisten 24. april ut på en eksklusiv miniturné, der Tromsø altså er ett av stoppestedene.

– Jeg skal spille i fem byer på fem dager. I tillegg til Tromsø spiller jeg også i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand. Spesielt for alle konsertene er at de skal spilles steder som har plass til mindre enn 200 publikummere, de fleste har kun plass til et sted mellom 100 og 150, forteller hun.

Larsen ser fram til å gjøre noe annerledes.

– Jeg har lyst til å komme nærmere publikummet mitt. Når man spiller på større scener, kan det være vanskelig å vite hvordan publikum knytter seg til musikken, forklarer hun.

Overrasket over interessen

Med «Joni Was Right» beveger Larsen seg i en litt annen retning enn det hun har vist på sine fire soloalbum, som hovedsakelig har vært innen popsjangeren.

– Jeg har hatt en affære med folkemusikken i alle fall i ti år nå ved siden av popmusikken. Det er særlig den amerikanske og kanadiske folkemusikken jeg har latt meg inspirere av, forteller artisten.

At hennes ferske minialbum skulle bli så populært, var hun ikke forberedt på.

– Som avsender var jeg veldig sikker på at det var dette jeg ville gjøre, men jeg trodde at nedslagsfeltet skulle bli smalere. Jeg er derfor overrasket over at det har blitt så mye blest rundt denne utgivelsen, innrømmer Larsen.

Selv om «Joni Was Right» kun består av fem låter, ser hun selv på det som en egen plate.

– For meg er dette et minialbum. Jeg har tenkt det som en helhetlig plate, en egen og selvstendig utgivelse.

Sin egen sjef

I år er det 20 år siden Marit Larsen signerte sin første platekontrakt. Det markerte hun ved å droppe plateselskapet og heller gi ut musikken sin selv under det nyoppstartede navnet Håndbrygg Records.

– Jeg har det mer gøy nå enn det jeg hadde da. Dette er et overskuddsprosjekt. Selv om det innebærer veldig mye jobb, går all energien jeg legger ned direkte inn i noe jeg bygger opp. Jeg har vært sjef for min egen karriere lenge, men nå kan jeg også gi ut musikk så ofte jeg vil og spille konserter så ofte jeg vil. Jeg kan rett og slett la min egen flyt definere hverdagen min, forklarer 32-åringen.

Å stå fullstendig på egne bein ser hun derfor kun på som noe positivt.

– Jeg har hatt veldig prestasjonsangst i mange år. På en måte ville jeg være en kompromissløs artist, samtidig som jeg hadde et stort apparat rundt meg, så jeg også følte jeg måtte lytte til. Etter hvert har jeg skjønt at jo nærmere det du skriver om er, desto flere angår det. Prøver du å treffe flest mulig, ender du opp med at det ikke angår noen, mener Larsen.

Foto: Ronald Johansen Foto: RONALD JOHANSEN