Han har funnet seg et kontor sammen med andre gründere og ledere i Tromsø. Nå skal han bygge seg opp fra starten av som arrangør i firmaet Arctic Vibe.

– Jeg gikk noen runder for å finne ut om det er dette jeg egentlig vil, og det er det. Jeg vil starte et firma som jeg mener landsdelen mangler, sier Moe, som forteller at ambisjonene er at firmaet skal bli det tunge arrangørselskapet i nord som opererer i det frie, private markedet.

LES OGSÅ: Derfor går han av som festivalsjef

Sikter høyt

Arrangøren lister opp tre ting han vil fokusere på i sin nye jobb; arrangement på vegne av andre, egne prosjekter og rådgivning og prosjektledelse.

– Jeg er opptatt at vi oppretter gode ideer, men vi skal samtidig utvikle levedyktige og økonomisk bærekraftige ideer, forteller Moe, som legger til at han også skal drive management for enkelte nordnorske artister.

– Jeg sikter høyt og vil bli det ledende selskapet i landsdelen. Nå skal jeg bruke resten av 2016 på å lage grunnlaget for dette. Målsettingen er at vi skal bli to–tre ansatte i løpet av 2017.

Tromsøværinger har omfavnet kultur

For ti år siden startet nemlig Moe opp Kulturoperatørene i Bergen, som er mye det samme som han skal drive med i Arctic Vibe. Tanken om at man kan livnære seg av kultur i nord fristet, men da alt lå til rette for å satse, dukket festivalsjefjobben hos Nordlysfestivalen opp.

– Jeg har fått gjort det jeg ville som festivalsjef og nå følte jeg at jeg ville ta drømmen litt videre. Jeg ville bygge firmaet med krefter i byen som kommer kulturen og idretten til gode, legger han til.

– Men hvorfor akkurat nå? Hvorfor ikke for ti år siden?

– Jeg tror markedet i nord er klar for dette nå. Publikum har i større grad sluttet opp om kultur de siste årene. Se på billettsalgene til for eksempel Nordlysfestivalen. Folk kjøper billetter på forhånd. Det var det ikke kultur for tidligere, sier Moe.

– Kan vi forvente en stor artist som fyller et uteareal på 15.000 mennesker?

– Jeg skal ikke booke inn en svær artist bare fordi jeg syns det er kult. Jeg vil skape ei levedyktig næring av dette, og den er vi bare i startgropa av. Publikum viser at de er villig til å betale mer, og nå må vi vise at vi også er klare.