TVIBIT: De to lokale bandene Auto Pilot og Mama Said No gikk begge til topps i Bukta battle, som arrangeres av Buktafestivalen. Torsdag mottok de 10.000,- hver, i tillegg til å få finansiert musikkvideo og studioopphold.

– Det er mange band som har brukt Bukta talenter som et springbrett. Så får de også spille under festivalen, sier Lasse Lauritz Pettersen, som er festivalsjef for Bukta.

Flere konserter

Gjennom hele året har det vært konsertkonkurranser rundt om i de forskjellige bydelene, hvor man har valgt ut finaleband, som til slutt ble til to vinnere.

Kompetansesenteret for rock og Ishavskraft, sammen med Bukta, har trukket i trådene for at vinnerne får en fin sluttpakke som blant annet er spilling på Festspillene i Nord-Norge.

– Det var ikke så mange som møtte opp der, men det er også en del av jobben. Man må også gi 100 prosent selv om det er få i salen, sier Fredrik Forssman, som er leder for Kompetansesenteret for rock.

Les også: Trapper ned Musikkfest, men lover likevel verdig feiring

Avgjørende støtte

Pettersen forteller at å ivareta og utvikle det nordnorske rockemiljøet er et av hovedformålene til festivalen. Han forteller at guttene heller ikke skal nøle med å spørre om hjelp til booking og søknader, om de kunne tenke seg hjelp til det.

– Pengestøtten er viktig. Vi hadde 10.000,- fra Rock mot rus i fjor, og det fikk vi god bruk for, sier Karl Pedersen, som spiller i Auto Pilot.

Les også: Ungdomssamarbeid blir teaterproduksjon

– Vi skal bruke pengene på å komme oss inn i studio. Nu har vi ventet lenge nok og vil dele musikken vår med folk. 10.000 kroner er godt på vei, vi har spart opp penger og dette er nok siste støtet for å få gjort noe, sier Jørgen Hansen, som spiller trommer i Mama Said No.

– Det blir ikke rett på fylla med 10.000,-?

– Det blir sikkert noen øl, men vi bruker ikke disse pengene på det. Der har vi heldigvis egne penger, sier Hansen, som får støtte fra Ishavskraft, som er sikre på at støtten deres er i trygge hender.

– Vi er veldig glade for å få være med på dette. Vi bruker ganske mange ressurser på dette og er opptatt av å løfte fram lovende artister, sier Roy-Arne Johannessen, som er salgssjef for Ishavskraft.