Operasjef Katharina Jakhelln Semb er mildt sagt fornøyd med å ha «kapra» det store stjerneskuddet Lise Davidsen til å debutere med NOSO i rollen som Ariadne.

– Da jeg første gang hørte Lise synge i Oslo, tenkte jeg; henne vil jeg ha! Hun er en ekte dramatisk sopran, og en sånn stemme forekommer bare en eller to ganger hvert hundre år. Lise Davidsen har også et helt spesielt scenisk uttrykk, som er både kraftfullt og sårbart på samme tid. Det gjør at jeg blir nysgjerrig på henne, forklarer hun.

OPERASJEF: NOSOS operasjef, Katharina Jakhelln Semb, har latt seg imponere av den unge operasangeren hun har sikra seg.

Har selv regien

Jakhelln Semb skal selv ha regi på denne produksjonen, og med seg har hun et spennende kunstnerisk team. Det blir dukker på scenen fra dukkekompaniet Wakka Wakka, som vil være et annerledes og utfyllende element i forestillinga. Dirigent er Christian Kluxen og i tillegg er det solister som Angelica Voje, Thomas Ruud og Ketil Hugaas med på plakaten, sangere som alle er velkjente navn for den nordnorske publikum.

LES OGSÅ: Slik blir den nordnorske festivalsommeren

«Ariadne auf Naxos» er en opera om en opera, en meta-historie som kommenterer sin egen sjanger. Den er blitt karakterisert som humoristisk, vakker, intrikat og ikke minst krevende.

Ikke planlagt

Hvis noen hadde sagt til Lise Davidsen som 15-åring at hun skulle bli omtalt som det største norske operatalentet man har sett på lenge, og at hun skulle leve et liv der hun bare tilbringer noen uker i året hjemme og resten på hotellrom og utleieleiligheter i Tyskland, England, Spania, Italia, så hadde Lise bare ledd.

Hun vokste opp i Stokke i Vestfold, drev med håndball, spilte litt gitar og sang i kor og stilte ofte opp og sang singer-songwriter låter i bryllup og bursdager. Opera hadde hun ikke noe forhold til.

– Jeg tror jeg må ha vært 17 år første gang jeg opplevde ei operaforestilling, opplyser hun.

Tidlig suksess

Etter korsang og kulturskoletimer gikk imidlertid veien til Griegakademiet i Bergen og videre til Operaakademiet i København for å satse på det som tidligere hadde vært utenkelig.

I fjor plukka Lise Davidsen med seg førsteprisen i flere prestisjefylte konkurranser; i Operalia-konkurransen i London, Dronning Sonjas internasjonale musikkonkurranse, trippelvinner i sangkonkurransen Belvedere i Amsterdam og på toppen av det hele fikk hun Statoilstipendet på 1 million kroner.

OPERASJEF: NOSOS operasjef, Katharina Jakhelln Semb, har latt seg imponere av den unge operasangeren hun har sikra seg. Foto: NOSO Foto: NOSO