– Jeg er lykkelig, stolt og overveldet over suksessen. Siden i fjor har vi nesten femdoblet billettinntektene. Vi har vært igjennom en vellykket snuoperasjon, sier festivalsjef Ola Asdahl Rokkones.

Ny festivalgiv

Fra 2008 har han vært festivalsjef for Barentsjazz, som festivalen har hett siden etableringen i 2006. Alle tidligere år har jazzfestivalen vært arrangert i oktober/november, med hard konkurranse fra blant annet julebordene.

Nytt festivalnavn, nytt festivaltidspunkt og toårig støtte fra Troms fylkeskommune har imidlertid gitt jazzfestivalen en ny giv.

– Takket være at fylkeskommunen har støttet festivalen med én million kroner til omorganisering og drift, har vi fått en «kickstart» på den nye festivalen. Det har blitt en kjempesuksess, og viser at vi har truffet med å ha sommerfestival, sier Rokkones.

Profesjonalisering

Suksessen tilskriver han ikke minst festivalstaben han har fått stablet på beina, og ikke så mye artistene som har opptrådt i år. Han roser staben bestående av Camilla Frantsen, Ida Karoline Nordgård, Julia Andersen og Sanna Jensen for innsatsen.

– Vi har alltid hatt gode artister i verdensklasse tidligere, det vi har satset mest på har vært å få tak i noen utrolig gode medarbeidere. Takket være støtten fra fylkeskommunen har vi kunnet lønne noen til å jobbe med festivalen. Vi har en stab som har jobbet de siste månedene på fast basis med festivalen, noe som har gitt kjemperesultater.

Suksessfaktorer

Det er spesielt tre suksessfaktorer festivalsjefen vil trekke fram; navneskiftet som forteller omverdenens at festivalen holder til i Tromsø, det nye tidspunktet som ikke kolliderer med andre aktiviteter og de fire stabsmedlemmene.

– Tidligere har det vært vanskelig å drive festivalen når man ikke får betalt for det. Da blir festivalarbeidet nedprioritert. Nå kan vi planlegge på sikt og få til gode avtaler, det har vært en suksessfaktor, sier Rokkones.

Trenger sponsorer

Antall solgte billetter endte på 1.200, fordelt på fire dager. Det er nesten 3,5 ganger flere solgte billetter enn i fjor. Ikke et veldig høyt antall sammenlignet med Bukta og Rakettnatt, men Rokkones mener mulighetene for større publikum er til stede.

– Vi ser at potensialet er mye større. I år går vi i balanse, kanskje med et lite overskudd. Hovedfokuset fremover blir å få inn flere sponsorer. De vi har hatt i år, har vårt bra, men de store pengesponsorene har uteblitt. Vi håper sponsormarkedet løsner for vår del også, sier Ola Asdahl Rokkones.