PÅ TUR: Sigrid Høyforslett Bjørbæk og Charis Gullickson med Solveig Ovangers verk «Hemisfære I» i transportkassen som skal ta det til Russland. Foto: Helge Matland
            (Foto: Helge Matland)

PÅ TUR: Sigrid Høyforslett Bjørbæk og Charis Gullickson med Solveig Ovangers verk «Hemisfære I» i transportkassen som skal ta det til Russland. Foto: Helge MatlandFoto: Helge Matland

Derfor sender de fiskeskinn over russergrensa

Vegginstallasjoner av fiskeskinn og ei seng av fire granstubber er blant verka som i disse dager pakkes forsiktig i transportkasser for å sendes over grensa til Russland.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

SJØGATA: Nordnorsk Kunstmuseum har sammen med Norske Kunsthåndverkere laga ei utstilling som skal vises på flere museer i Barentsregionen. De ansvarlige bak utstillinga «I Craft, I Travel Light» ser på prosjektet som en begivenhet i prosessen med å bygge tillit og nettverk over grensene i nord.

– Vi ønsker med denne utstillinga med kunsthåndverk fra nordområda å vise til en rik estetisk tradisjon. Samtidig vil vi også bidra til å styrke kunsthåndverkets status og identitet, sier Charis Gullickson som fra Nordnorsk Kunstmuseums side har ansvaret for denne utstillinga.

Som medkurator har hun med seg Sigrid Høyforslett Bjørbæk fra Norske Kunsthåndverkere Nord-Norge.

Norsk og russisk

– Vi har også tidligere vist kunsthåndverk i Russland i utstillinga «Potensial» i 2009. Da var det bare norske kunsthåndverkere som var representert. Nå deltar både norske og russiske kunsthåndverkere i utstillinga som åpner i Arkhangelsk 16. oktober, i Murmansk 17. februar neste år og avsluttes i Tromsø i perioden 29. april–24. september, opplyser Gullickson.

KONSEPTUELT: Gabriel Johan Kvendseths verk er et eksempel på den konseptuelle retninga innen kunsthåndverket. Foto: Helge MatlandFoto: Helge Matland


– Dette gir oss enda bedre mulighet til å bygge relasjoner over grensa, samtidig som utstillinga også vil gi et godt bilde på hvor kunsthåndverket i dag står i både Russland og Norge, sier Sigrid Høyforslett Bjørbæk.

Teknikker og materialer

– «I Craft, I Travel Light» vektlegger verdien i lokale ressurser, men også at livet og kulturen er i stadig bevegelse. Tradisjonelle levemåter er trua av moderne påvirkning og en stadig akselererende teknologisk utvikling. Dette åpner for nye muligheter, men hvordan passer tradisjonelle verdier og kunnskap inn i dette bildet? Vi håper dette prosjektet skal kunne bli ei plattform for refleksjon både for et allment publikum og for de aktørene som deltar i det; en arena for fri ytring knytta til problematisering av levemåte og bærekraft i nordområdene, sier Charis Gullickson.

SØLV OG BEIN: Sveitsiske Philipp Spillmann er bosatt i Kautokeino og bidrar til utstillinga med arbeider i sølv og bein. Foto: Helge MatlandFoto: Helge Matland


Uka før utstillinga åpner i Arkhangelsk, vil ei gruppe norske og russiske kunstnere dele erfaringer og teknikker gjennom å arbeide sammen i en workshop. På programmet står blant anna bearbeiding av never og urgamle nenets-teknikker for å flette lasso i skinn.

Blant dem som deltar, er tromsøkunstneren Solveig Ovanger som har reist mye i Russland hvor hun blant anna har lært seg gamle metoder for å garve fiskeskinn. I utstillinga deltar hun med to vegginstallasjoner utført nettopp i fiskeskinn.

Utvider grensene

Utstillinga vil også gi et bilde på den utviklinga kunsthåndverket har hatt i senere tid. Fra tradisjonelt å ha et fokus på materiale, teknikk, funksjon og form, er det i dag stadig flere som har konsept som utgangspunkt i det de gjør, og som skaper objekter som det kan være vanskelig å si om de skal kategoriseres innen kunsthåndverk eller billedkunst.

TRESENG: Marianne Brochs «Hvile» er ei seng laget av fire store trestammer av gran. Foto: Nina HoltanFoto: Nina Holtan


– Her har det nok skjedd mer blant norske kunsthåndverkere enn i Russland. Men også her i Norge er det forskjeller. Blant anna vektlegger utdanninga i Bergen mer den konseptuelle tilnærminga enn i Oslo hvor fokus er mer tradisjonelt. Hos yngre og relativt nyutdanna kunsthåndverkere, kan man ofte se på det de skaper hvor de har tatt sin utdannelse, sier Charis Gullickson.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: