«Fifty Shades Darker»

Filmen ga den beste premièrehelgen gjennom alle tider – nå er oppfølgeren her

Tirsdag kom første smakebit på oppfølgeren til «Fifty Shades of Grey». Nå håper Aurora kino Fokus at suksessen skal gi ny publikumsrekord.

"Fifty Shades Darker" har premiere 10. februar på norske kinoer. Foto: United International Pictures 

Frank Bakkemo ved Aurora kino Fokus 

kultur

Det gikk hett for seg, både i billettluka og i kinosalen, da «Fifty Shades of Grey» hadde premiere i februar 2015. Den populære bokserien, som ofte er omtalt som husmorsporno, får nå en oppfølger på filmfronten i «Fifty Shades Darker» som har premiere på selveste valentinsdagen i 2017.

Frank Bakkemo, som er sjef ved Aurora kino Fokus, husker godt premièrehelga i Tromsø.

Les også: Aldri før har kinoen tjent så godt som i fjor

Mest besøkt

– Den premièrehelgen er den aller beste premièrehelgen vi har hatt noen gang. Vi hadde 5.121 besøkende, av dem var 3.156 på «Fifty Shades of Grey», sier Bakkemo, som innrømmer å ikke ha sett filmen.

– Jeg er nok ikke i målgruppen der.

Totalt hadde filmen tett under 7.000 besøkende på filmen mens den gikk i Tromsø. Derimot var det en annen pikant detalj fra kinosalene i Storgata som ga mest oppmerksomhet.

Les også: Tatt på fersken i kinosal

Gikk verden over

En besøkende i kinosalen merket nemlig at paret ved siden av drev med litt andre ting enn bare kinotitting i setet sitt.

Historien, som hun delte på Twitter, eksploderte i sosiale medier og ble omtalt i både europeiske og amerikanske medier.

«Utrolig forstyrrende å sitte ved siden av et par som hygger seg litt ekstra på kino under 50 shades of grey i går. #tromso @AurorakinoFokus»

– Det tok fullstendig av. Jeg husker det godt, sier Bakkemo, som innrømmer at oppfølgere ikke er garantert like gode besøkstall.

– Vi har forhåpninger rundt det samme, men det er ikke alle oppfølgere som kan leve opp til forventningene som skapes.

Les også: Rino (42) ble møkklei samboerens favorittfilm...

Trailerslipp

Tirsdag ble altså første smakebit lansert via en trailer gjennom Universals kanaler. Bakkemo forteller at trailere er en av de viktigste virkemidlene kinoen har for å lokke publikum inn i salene.

– Det gir kundene et inntrykk av hva man kan forvente. Det er ekstremt viktig for oss, sier Bakkemo, som ikke vet om det blir mye ekstra fra kinoens side rundt premièren 13. februar.

– Vi planlegger neste år nå med tanke på hvilke filmer vi skal vie ekstra oppmerksomhet. Det får vi komme tilbake til.