Kartellet og forestillingen «Doppler» var nominert til prisen sammen med Dansens Hus og Nasjonalballetten Ung – og bare det var overraskende for Kartellet og koreograf og kunstnerisk leder, Sigurd Johan Heide. At de skulle stikke av med prisen kom som en enda større overraskelse.

– Vi synes det var veldig hyggelig, og ikke minst overraskende, bare å være nominert. At vi skulle vinne var bare utrolig stas. Både Dansens Hus og Nasjonalballetten har budsjetter som er langt høyere enn våre, og at vi ble nominert sammen med dem er selvsagt noe vi er veldig stolte av, sier Heide.

Saken fortsetter under bildet

VINNERE: Dansekompaniet Kartellet stakk i dag av med Dansekritikerprisen 2015/2016. Her er Sigurd Johan Heide (til venstre), Ådne Kolbjørnshus, Helge Norbakken, Ragnhild Furebotten og Inge Martin Helgesen like etter utdelingen.

Ros

I Margrete Kvalbeins tale til vinnerne het det at «Årets kritikerprisvinner i dans har vist en særlig teft for fruktbar eksperimentering med rommet og møtet med publikum. Utøverne i denne gruppa går tett på, de omkranser og leker med sitt sted og alle som befolker det, og skaper en atmosfære der det er krevende å skulle holde seg distansert betraktende. En gjestende deltaker i denne gruppas produksjoner risikerer å bli riktig glad og dypt berørt. En blir revet ut av sin vante tilskuerrolle på en stimulerende måte».

– At kritikerne mente at dette var den mest solide forestillingen i 2015/2016, er utrolig hyggelig. Vi synes også selv at det er ei fin forestilling, og den fortjener positiv oppmerksomhet, påpeker Heide.

Estetikk

Forestillingen er et resultat av et samarbeid mellom alle musikerne og danserne som var med.

– Jeg synes det er veldig fint at vi kan si at vi har laget denne forestillingen sammen. Estetikken i «Doppler» er veldig fin, med det nordnorske, med vertstanken og med folkedansen. Forestillingen er veldig formet av dem som er med i den, forteller Heide.

Forestillingen består blant annet av elementer som folkedans og «Boksen går», og Heide mener en slik forestilling ikke kunne blitt laget noe annet sted enn i Nord-Norge.

– Dette viser også at når arrangører og festivaler i nord tør å satse, så viser det seg at det er en enorm kvalitet i resultatet. Dette er en forestilling som ikke kunne vært laget noe annet sted i verden, og samtidig ei forestilling folk kjenner seg veldig igjen i. Det er nok den mest lekne forestillingen vi har laget så langt, forklarer Heide.