Forfatter Hallvard Birkeland (66) tar oppstilling midt på Smørtorget når han forteller om sin siste bok – «Fra dasskjører til herskapskusk». Området var en av samlingsplassene til vognmannen som var en del av bybildet i over 150 år.

Kjørte skit og konger

– I mitt arbeid har jeg registrert rundt 250 vognmenn og enda flere kjørere. De fraktet hva det måtte være. Ingen oppdrag var for små. Og spennet av «gods» var enormt – fra mainnskjit til konger. Ja, de brøytet også byens gater, konstaterer Birkeland.

Han understreker også at vognmennene var en yrkesgruppe med stor stolthet.

Gode fortellere

Hallvard Birkeland har en spesiell interesse for lokal historie. Dessuten trekker han fram sine møter med byens siste vognmann, Odd Andersen.

– Hans historier ga meg ideen til boken. Å være vognmann og kjører, var i høyeste grad et mannsyrke. I Tromsø gikk det i arv fra far til sønn. Kun ved to tilfeller har kvinner holdt tømmene.

Hele familien

Ifølge Birkeland var det i flere tilfeller hvor hele familien var involvert i driften. Et godt eksempel på det er familien Olsen som holdt det gående i fire generasjoner. Derfor er det naturlig at vi finner Vognmann Olsens vei i byen.

Nært forhold

– Selv om det i avisene kom artikler om mishandling av hester, var forholdet mellom eier og dyr godt. For å kunne operere som et pliktoppfyllende og hardt arbeidende team, var godt stell viktig.

Vognmannen hadde sin storhetstid fra rundt 1880 til midten av 50-tallet. På det meste var 53 vognmenn i sving samtidig. Ikke for ingenting at «Tromsø» i 1963 betegnet Tromsø som hestebyen fremfor noen.

Tøft yrke

– I tillegg til mange, tunge løft, var yrket ingen 8-16-jobb. Og det var heller ikke snakk om lovpålagt ferie eller sykepenger.

– Etter hvert ble det utarbeidet et takstsystem i samarbeid med kommunen. Det regulerte det meste for yrkesgruppen.

– Og til slutt: Byens siste vognmann parkerte hest og kjerre mot slutten av 70-tallet, sier Hallvard Birkeland.