Maleren som først ble lagt merke til for alvor mot slutten av 1980-tallet, er i vinden i disse dager. Hallvard Birkelands bok «Min verden. Mitt arbeid» om bildekunstneren Synvis Glinn Nordins kunst, er klar til utgivelse.

Kunstneren selv har lånt tilbake og samla sammen mange av sine sentrale verk. Torsdag kveld er det både utstillingsåpning og boklansering hos Hilde Slettvold Eilertsen i Galler NORD.

Les også: Oscar-nominert klar med utstilling

– Synvis har en fantastisk produksjon. Ingen har malt byen Tromsø slik Synvis har gjort. Han er en folkekunstner som fortjener si egen kunstbok, sier Birkeland.

– Dette blir ei retrospektiv utstilling, som på samme måte som boka, vil oppsummere mitt kunstnerskap, sier Synvis Nordin.

I utvikling

Utstillinga viser et kunstnerskap som har vært i utvikling, og den viser en kunstner som til ulike tider har vært opptatt av forskjellige motivkretser. Han ble for alvor lagt merke til da han stilte ut på Tromsø Museum i 1987.

Temaet for utstillinga var alkoholismens forbannelser. Med sterke farger og uttrykk, inviterte Synvis Nordin sitt publikum med på ei skremmende og tankevekkende reise i sine bilder.

Les også: Andrea (17) danset seg til en rolle i «Skam»

Engasjement

Utstillinga viste også kunstnerens sterke engasjement som ei drivkraft i arbeidet med å skape sin kunst. Det brennende engasjementet har prega Synvis Nordins arbeid mer enn noe anna, og det har også manifestert seg direkte i mange av hans bilder; både i hele serier og i enkeltverk som han har malt når det har vært saker han ikke har kunne latt være å kommentere.

Han har tatt standpunkt mot oljeboring i nord, han har sagt sitt om hvordan vi tar imot mennesker fra andre kanter av verden kommer hit for å søke beskyttelse, som i maleriet «Askeladden».

Les også: Danse-elevene er klar med egen forestilling

En annen side, både ved hans kunstnerskap og engasjement, er hans kjærlighet til Tromsø by – og ikke minst til sitt barndoms Tromsø. I denne kategorien finner vi mange av de motivene folk flest har tatt til sitt hjerte.

Mange av de mer monumentale maleriene med bymotiv er nå lånt tilbake fra eiere flere steder i landet og blir på utstillinga for første gang på lang til vist for et publikum, «Nordens Paris» fra 1993 er ett eksempel.