Vokal Nord og korets sammensatte musikkensemble leverte barokkmusikk i tidsriktig innpakning som åpningskonsert i Tromsdalen kirke. Senere på kvelden overtok Tord Gustavsen og hans medmusikere stafettpinnen i Tromsø domkirke.

LES OGSÅ: Kirkefestival med stort spenn

Vokal Nord med sin tidsriktige barokkmusikk og Tord Gustavsen med sitt spennende prosjekt som inkluderer norske salmer og religiøse folketoner oversatt til pashtu, jazz og klassisk persisk poesi, befinner seg musikalsk sett i to forskjellige verdener. Men kvaliteten som leveres fra begge hold, er det lite å utsette på.

Purcell og Bach

Vårt eget tromsøbaserte Vokal Nord er noe av det fremste vi har av vokalensembler i Norge, og som blir lagt merke til også utenfor landets grenser. Barokk- og tidligmusikk er et av vokalensemblets satsingsområder. På denne konserten ble koret dirigert fra orgelkrakken av sin kunstneriske leder Bjørn Andor Drage, en markant personlighet i det nordnorske kulturlandskapet. Han er utøvende organist og dirigent. Han er anerkjent som komponist og er professor for orgelstudentene ved Musikkonservatoriet i Tromsø.

Programmet for denne konserten, som inngår i en større turné, har lagt hovedvekt på engelske Henry Purcell og tyske Johann Sebastian Bach, to av barokkens fremste komponister men svært forskjellige i stil og uttrykk.

LES OGSÅ: Turistbesøk fører til millionbeløp i kirkekassa

Vokal Nord og det sammensatte orkesterets dyktige barokkmusikere med sine tidsriktige instrumenter får fram det beste hos begge; Purcell med sin engelske klang og Bach med sin kontrapunktiske eleganse.

Vivaldi og Platti

Likevel er det musikken fra Vivaldi og Platti som griper mest. I Vivaldis Konsert for obo, strykere og basso continuo er det instrumentalistene som får fritt spillerom med ei strålende opplagt Anna Starr i førersetet med sin obo. Den engelskfødte musikeren vi kjenner fra Brøstadbotn Barokk Band virkelig imponerer.

Plattis messe «Misere» fikk vi bare en liten smakebit av denne gang. Etter at verket var bortgjemt og bortglemt i mer enn 200 år, ble det for første gang i moderne tid framført av Vokal Nord og det russiske tidligmusikkensemblet Pratum Integrum på Nordlysfestivalen i 2015.

Den avsluttende sats nr. 16 som vi fikk høre denne gang, gir et lite innblikk i hvilket mesterverk Platti skrev og verden glemte. Om kort tid gir Vokal Nord og Pratum Integrum bade dette og Plattis Requiem ut på plate. Det er bare å glede seg.

Salmer og sufi-poesi

I prosjektet «Hymns and visions» tar Tord Gustavsen utgangspunkt i sin egen musikalske arv fra oppveksten i en kristen familie og det som i en slik sammenheng umiddelbart kan oppfattes som noe helt anna, sufi-poesi.

Pianisten har med seg sin mer eller mindre faste trommeslager Jarle Vespestad og den afghansk-tyske sangeren Simin Tander. I et slikt format blir alle musikerne viktige, og alles bidrag er sterkt formende for det totalbildet som skapes.

Den utradisjonelle språkbruken er også vesentlig for den opplevelsen jeg som lytter får med utgangspunkt i de tradisjonelle salmene. Ved å få gjendikta noen av salmetekstene til pashto oppstår både en annen sound og en form for mystikk som det vokser noe nytt ut av.

Sentral i denne sammenhengen er Simin Tanders intime lyriske stemme som skaper en inderlighet og helhet i det vokale uttrykket uansett hvilket språk hun synger på, enten det er på sin fars pashto, engelsk eller om hun presenterer ordløse vokale improvisasjoner.

Tord Gustavsen er en mester i å bygge stemninger med sine tangenter, og denne gang spiller han også bass-synth og utfyller lydbildet med diverse elektronikk. Jarle Vespestad er solid på perkusjon og trommer enten det handler om minimalistisk krydring eller en dominerende solo.