For første gang setter nemlig HT opp «Toddlerteater» – smårollingteater, der målgruppa er mellom null og tre år.

Forestillingen «Bæ Bæ Lille» har premiere på fredag, og allerede før premièren er så godt som alt av billetter revet bort.

ETTERSPØRSEL: Nærmest alt av billetter til forestillingen er revet bort før premièren. Det mener regissør Katrine Strøm tyder på at smårollingteater er noe man har savnet i Tromsø.

– Det viser at det har vært et stort ønske og en stor interesse for dette, mener Katrine Strøm, som står for regi og konsept.

«Bæ Bæ Lille» tar utgangspunkt i garn, tråd og ull, og det er Lille Hålogaland Teater – HTs barneskuespillere – som spiller forestillingen.

– Vi bruker ingen ord i forestillinga, men lager heller stemningsbilder. Det blir nesten som ei bildebok, sier Strøm.

Hun forteller videre om forskning som viser at barn har stort utbytte av kunst og kultur.

– Og det skal man ta på alvor!

Skuespillerne fikk klem

Forestillingen tar form inne i et lunt telt, og det unge publikummet får bruke den tiden de trenger på å ta seg inn i teltet og falle til ro. I tillegg får de leke med skuespillerne og alle de myke rekvisittene etterpå.

– Vi har vært ute i barnehager der vi har møtt smårollinger, og stykket er laget så det skal passe for dem. Vi har sett på hva de har likt og reagert på – hvor de følger med og hvor de har blitt mer urolige, forteller Strøm.

– Da vi hadde ei visning i en barnehage satt ungene som lys og så på, og etterpå ga alle i publikum skuespillerne klem. Hvor ofte skjer det på teater?

Hun tror også det betyr mye for publikummets trygghet at det er nettopp barn som står på scenen.

– Og vi må justere forløpet etter publikum. Har vi et mer engstelig publikum holder vi litt mer tilbake på spillet. Er publikum aktivt skrur vi opp skuespillet, sier Strøm.

Ærlig publikum

Det er Emilie Elstad, Fia Augusta Bøckmann, Tuva Frydenlund, Tôve Funderud Skogvang, Madelen Dahl-Sigurdsen og Cora Karlberg som bytter på å stå på scenen i lag på tre.

– Det er viktig at vi som skuespillere er rolige og ikke gjør noe brått når vi spiller for småbarn. Det har vi jobba lenge med. Dessuten er det viktig å ha ungene med seg, og ha kontakt med dem, sier skuespillerne.

Og det er ikke noe problem at store deler av publikummet ikke kan uttrykke verbalt hva de mener om forestillingen:

– Vi ser det på dem, mener skuespillerne.

– Ja, dette er nok det ærligste publikummet man kan få, mener Strøm.