4. mai har «Twigs – hele hælvetes slekta» premiere på Hålogaland Teater. Kristian Fredrik Figenschow, Guri Johnson og John Sigurd Kristensen skal dele på stykkets totalt 12 roller. Lynraske skift, fire forskjellige kostymer hver og tilhørende parykker krever intet mindre enn en ekspert for å fungere. Da ringte de Cårejånni Enderud.

– Skiftene i dette stykket må gå djevelsk fort. Få kan det så godt som Cårejonni, sier Markeds- og informasjonsrådgiver Stein Fredriksen ved HT.

15 sekunder på å skifte

Skuespillerne hadde første kostymeprøve i går. Enderud selv mener det gikk bra, men at det kan gå mye fortere.

– I går brukte vi cirka 25 sekunder på et skift, men vi håper å få det til på 15 sekunder til forestillingen.

Og det er ikke bare kjoler som skal av og på i en fei:

– Det er alt. Parykker, masker, hele kostymer. Og alt dette foregår mens skuespillerne springer fra en side av scenen til den andre med folk med parykker og kjoler løpende etter dem. Det er bak sceneteppet det skjer, det er det publikum burde sett, sier Enderud.

Ligger i detaljene

Likevel er det viktig for Enderud at kostymene ikke ser ut som kostymer, men noe ordentlige folk ville gått med. Da må han se på detaljer.

– Jeg vil at folk skal lukte møll og gammel dame-parfyme når mora på nesten 100 år går forbi.

Enderud har selv lang erfaring med å spille en gammel dame, og vet hvilke detaljer som må være med for å gjøre karakteren realistisk.

– På et tidspunkt hadde jeg flere klær til karakteren min Vigdis fra «Ruth og Vigdis» enn jeg hadde til meg selv.

Denne kunnskapen håper han å videreføre til alle rollene i «Twigs», ikke bare den gamla dama.

– Karakterene er helt koko, men man blir så glad i dem. Den ene søstera er verre enn den andre, og når du møter mora skjønner du hvorfor de er som de er, avslutter Enderud.

TROVERDIG: Cårejånni Enderud mener det viktigste med parykkene er at de er naturtro, så tynt og ustelt er nøkkelord til stykkets nærmere 100 år gamle mor. Foto: Ronald Johansen