Tirsdag besøkte den verdenskjente komikeren Gabriel Iglesais Tromsø og Clarion Hotel The Edge. Det ble ikke akkurat latterkulen publikum ventet seg.

Kritikken mot arrangementet hagler nemlig fra kunder som føler seg lurt.

Fikk dårligere seter

Flere opplyser at de var tidlig ute med å sikre seg de dyreste billettene til forestillingen for å få gode seter. Slik ble det imidlertid ikke.

«Bestilte billett med en gang dem blei lagt ut for å sikre mæ så gode plassa som mulig. Booka på rad 6 atme midtgangen. Etter mye klaging sitt vi no på rad 11 (nesten DOBBELT så langt bak) og ikke i nærheta av inngangen. I tillegg e showet foreløpig 55 minutt forsinka, og det ser ikke ut til å begynne med det første. Det her e så uproft som man får det, fyfaen så skuffa,» skriver en av de mange misfornøyde kundene på arrangementets Facebook-side.

I tillegg til at gjester fikk dårligere plasser enn de hadde betalt for, endte enkelte, som hadde kjøpt billetter sammen, opp med å sitte hver for seg.

Setekartet ble tegnet underveis som gjestene ankom og fremviste billettene sine.

Forestillinger var opprinnelig lagt til Fløyahallen. Andre pinsedag, dagen før showet, ble det imidlertid flyttet til The Edge av det managementet til komikeren betegnet som «produksjonsmessige årsaker».

Allerede da begynte billetthaverne å murre. Flere mente kommunikasjonen var dårlig – noe hotelledelsen selv vedkjente seg i en beklagelse på eventsiden.

Les også: Flytter showet fra Fløyahallen dagen før forestillingen: – De ville at alt skulle være perfekt

Prisgitt andre aktører

Hotelldirektør Øyvind Alapnes har stor forståelse for misnøyen blant de kundene som endte opp med dårligere seter enn dem de hadde betalt for.

– Men samtidig føler jeg det er litt urettferdig at flere opplever at det var vi som sto bak de problemene som oppsto. Showet kom veldig brått på oss, og flere ansatte jobbet natt og dag for at vi i det hele tatt skulle få det til, sier han.

Alapnes mener arrangøren, selskapet A Comic Soul AS, bør ta sin del av skylden.

– Det var ikke The Edge som sto for billettsalget til Gabriel Iglesias, men vi ble til slutt arena for arrangementet. Vi hadde ikke direkte kontroll med showet og var prisgitt andre aktører for at kvelden skulle bli vellykket. Dette inkluderer deres billettsystem. Selv om vi hadde vært strenge og purret på en rekke ganger før helgen, fikk vi ikke tilgang til systemet deres før mandag kveld. Først da kunne vi begynne arbeidet med å flytte over seteplassene, forklarer han.

- Kommer aldri til å skje igjen

Med vel 900 gjester, var arbeidet tidkrevende og hotellet endte opp med å måtte organisere setekartet fortløpende – etter hvert som gjestene ankom.

– Siden salen vår er mindre enn Fløyahallen, ble det ikke plass til alle som hadde kjøpt VIP-billetter fremst. Det er vi veldig lei oss for. Dersom det var vi selv som styrte showet, ville ikke dette skjedd – da ville vi hatt billettene og sitteplassene i orden i forrige uke. Noe slikt kommer aldri til å skje igjen – ingen skal få gjøre noe slikt mot våre gjester.

– Hva med gjestene som nå krever refusjon?

– Jeg skjønner godt at de føler at de har rett til kompensasjon, men det er noe arrangøren er nødt til å ta stilling til, svarer Alapnes.

- Like gode eller bedre plasser

iTromsø har forsøkt å komme i kontakt med daglig leder i A Comic Soul AS, Erik Uppstrøm, men har så langt ikke lykkes.

Presseansvarlig i selskapet, Ingelin Sørbo, forklarer til iTromsø at årsaken til blemmen var problemer med billetkontoret.

- På grunn av det fikk vi ikke utstedt nye billetter til alle, slik rutinen er i slike tilfeller. Når vi først fikk relokalisert alle på det vi mente var like gode eller bedre plasser, fikk vi meget god hjelp av The Edge slik at vi kom igang med showet - om enn for sent, sier hun.

- Dere mener altså de var like gode eller bedre? Flere kjøpte opprinnelig billetter til første eller andre rad, men endte opp med langt dårligere plasser.

- Totalt sett fikk vi en mye bedre arena, men sånn skal det ikke være. Det er svært beklagelig og vi er lei oss for det, svarer hun.

På spørsmål om selskapet vil refundere billettene til dem som ble rammet, sier Sørbo at de er nødt til å se på hvert enkelt tilfelle.

- Vi kan ikke gi et generelt svar til alle. De som vil klage bør gå tilbake til utsalgsstedet - i dette tilfellet Billettportalen, utdyper hun.

Les også: The Edge er årets Clarion-hotell