Tromsø-elektronikaens grand old man, Per Martinsen, har de siste årene syslet fra og til med konseptet «Just Press Play» som har manifestert seg i workshops, foredrag og jamsessions rundt om i byen. Denne uken er ingen ringere enn jazzpionér Bugge Wesseltoft i byen for å gjøre et oppdrag. Hva passer da bedre enn å invitere til en jamsession på Circa torsdag kveld?

– Vi skal jobbe litt i studio, og fant ut at det hadde vært artig å gjøre en jamsession. Både jeg og Bugge har en ganske leken og eksperimentell tilnærming til det vi holder på med, så det blir spennende å se hva som skjer, forteller Martinsen, og fortsetter:

– For at det ikke skal skli helt ut, inviterer vi folk som vi vil ha med og kuraterer jammen på et vis for å holde balansen. Dette blir ikke en tradisjonell konsert, så vi forventer ikke at folk skal være her i seks timer. Vi ser for oss at folk kommer litt til og fra, og henger ut med oss.

Lavterkselstilbud

Med seg har de blant annet Benjamin Mørk, Kristian Olstad og Aggie Peterson. Martinsen utelukker heller ikke at det dukker opp noen overraskelser i løpet av kvelden. Han har planer om å videreføre konseptet utover høsten, og håper dette kan bli et samlingspunkt for byens musikkmiljø, på tvers av sjangere.

– Tromsø har et veldig bra musikk- og kunstmiljø, men jeg savner lavterskeltilbud, spesielt på hverdager. Det er mange festivaler og større arrangementer, men det er viktig at man får til litt mindre ting som ikke krever så mye av verken publikum, utøvere eller arrangører. Det at det jevnlig skjer småting, er det som sørger for et myldrende kulturliv. Og ikke minst arenaer hvor man kan møtes og skape nye allianser og samarbeid, mener Martinsen.

Vil lære andre

Til høsten satser Martinsen på å få til flere workshops, som han håper spesielt unge artister vil delta på.

– Vi er inne i en fase nå hvor det herjer et kreativt anarki i det elektroniske musikkmiljøet, og det skjer mye spennende på tvers av sjangere. Man trenger ikke lenger å bruke flere titusener på synther, man lager heller sine egne instrument. Og om man lærer det bort til andre, så skjer det fort mye spennende.

Mye bra på gang

Martinsen har nå studio på Tvibit, og forteller at samlokaliseringen av så mange forskjellige kulturinstitusjoner på ett sted allerede bærer frukter. Ikke minst i form av at man kan følge med på utviklingen blant den yngre garden av musikkmiljøet.

– Det yngre musikkmiljøet i byen er veldig bra og ikke minst inspirerende. Lüt jobber for eksempel på en helt annen måte og gjør sin helt egne greie. De setter skapet på plass og lar seg ikke fortelle hvordan man skal gjøre ting, og det digger jeg virkelig, sier Martinsen, og forteller at det ikke alltid har vært slik.

– Det har lenge vært for mye fokus på musikk som en prestasjonsgreie, men nå er vi tilbake der hvor det handler om å ha det gøy og leke seg. Jeg tror dette kommer til å bli veldig gøy.