Det er kanskje smått ambisiøst til og med å lære voksne å tolke bevegelser, metaforer og symboler i for eksempel et teaterstykke eller en danseforestilling.

Med den interaktive forestillingen, som kanskje også kan kalles et seminar, skal Rokkones og Johnsen lære opp 1. – 4.-klassinger til nettopp dette.

– Det er et ambisiøst ønske om å formidle noe som er veldig komplisert til små barn på en morsom og leken måte, sier Rokkones.

På turne

Forestillingen har allerede hatt to prøvevisninger, og skal søndag ha en åpen forestilling for familier på Rådstua. Det blir derimot siste gang man får muligheten til å få med seg forestillingen i Tromsø. For duoen skal på turne i Nordland og Finnmark til høsten.

– Flest mulig skal få øvelse i å sette ord og beskrive det de ser og føler. Kan man snakke om det etterpå vil man kanskje få mer ut av opplevelsen, sier Johnsen.

Forestillingen, som fungerer som en kulturpublikumrekruttering, formidles gjennom Johnsens dans og Rokkones sin saksofonspilling. Det blir veldig interaktivt ettersom spørsmål stilles fortløpende til publikum.

– Og ingen forestilling blir lik. Svarene vi får påvirker historiene vi forteller, sier saksofonisten.

Alt er riktig

Elevene i Nordland og Finnmark skal få besøk av gjengen i skoletiden, og er en del av Den kulturelle skolesekken.

Selv om temaene er tunge og utfordrende for både aktørene og publikum, finnes det ingen feile svar innenfor kunsttolkning.

– I skolen er det veldig mye som enten er rett eller galt. Gjør du matte skal du komme fram til et svar. I kunst er alt riktig om du kan relatere deg til noe. Hvordan høres det ut når du er sint, hva betyr denne bevegelsen for deg, sier Rokkones.

Forestillingen blir beskrevet som en interaktiv seminarforestilling, selv om det går mest i underholdning og historiefortelling.

– Dette er ingen øvelse som er lettere for voksne, men dette er laget i et barnevennlig univers. Den fungerer nok godt for voksne også, men det er en evigaktuell problemstilling, sier Johnsen.