Bildene ble testamentert til Tromsø kommune av kunstnerens sønn Erik Jönnson, som gikk bort i fjor.

Jönssons datter Eva Hallberg skulle egentlig arve bildene først, men takket nei siden hun ikke hadde plass til de.

Fabricius bodde i Storgata 95 hvor Perspektivet museum holder til i dag, og da museet allerede har både gjenstander og utstillingsplaner rundt kunstnerskapet, vedtok Formannskapet at maleriene skulle forvaltes av museet.

Tromsø-preg

Ordfører Røymo var tydelig begeistret over å ta imot kunstverkene på vegne av kommunen.

– Fabricius er en utrolig viktig del av Tromsøs historie. Hun er en historisk markør, sa Røymo.

Konservator Marianne A. Olsen kunne si seg enig med ordføreren.

– Vi ser Tromsø-preget sterkt i hennes liv, spesielt som forfatter, sa hun.

Ville egentlig bli maler

De fleste kjenner kunstneren best under pseudonymet Cora Sandel, som hun brukte under sitt forfatterskap.

– Men det var maler hun ville bli, fortalte tidligere museumsdirektør og ny utstillingsansvarlig Astri Fremmerlied.

At hun begynte å skrive bøker er ifølge Fremmerlied ganske tilfeldig, da det visstnok ble upraktisk for henne å oppdra et barn med huset fullt av malerutstyr.

– Hun begynte å skrive i stedet, og ble en av landets beste forfattere. Hun syntes det var noe tøv å skulle bli identifisert for kunsten, så hun har kun signert ett bilde, og det henger hos Eva, fortalte Fremmerlied.

Høy historisk verdi

Konstituert museumsdirektør Aslug Eidsvik mener maleriene tilhører den norske kulturarven.

– Vi har gjort en markedsverdivurdering på 23.000 kroner per bilde, men den historiske kulturverdien er mye høyere, forklarte hun.

Bildene kunne ifølge Eidsvik ikke kommet på et bedre tidspunkt.

– Timingen er helt utrolig, siden vi jobber med en Sandel-utstilling nå.

– Dette styrker Tromsøs relasjon til Sandel til et nytt nivå, sa Røymo.

– Det er også viktig at bildene endelig blir tilgjengelige til folket i kommunen, sa kultursjef Lisa Hoen, og la til:

– Alt faller på plass.