Hør bare: Fremst på scenen har Frode Fjellheim med seg ei solistrekke med vokalistene Mari Boine, Anneli Drecker, Berit Norbakken Solset og Marja Mortensson samt den evigunge gitaristen Ronni Le Tekrø. Bak seg har de et orkester med strykere fra Nordnorsk Opera og Symfoniorkester pluss blåsere og slagverkere fra Forsvarets Musikkorps Nord-Norge. Disse musikerne suppleres med et komp bestående av Anders Bitustøyl på elbass og Snorre Bjerck på trommer. Og bakerst i salen sitter Asle Karstad og har overoppsynet med lyden. Det hele dirigeres av svenske Anders Eljas, kjent for sitt samarbeid med ABBA og for sin musikalske ledelse av flere musikaloppsetninger på Broadway.

Musikk for alle

Det er ikke bare det at vi på denne konserten får oppleve musikere fra ei lang rekke ulike sjangrer som gjør det. Det handler minst like mye om hvordan de gjør det. Resultatet er uansett at her har Frode Fjellheim og de mange øvrige aktørene på scenen klart å skape musikk for «alle». Uansett om våre musikalske preferanser er joik, verdensmusikk, symfonisk musikk, klassisk sang, korps, rock eller metal, så ble vi alle gitt en mulighet til å finne en inngang til denne musikken som her ble framført.

Her fikk vi oppleve strålende solister og utsøkt samarbeid mellom artistene.

Gjennom sine arrangement skapte Frode Fjellheim også en fin dynamikk i konserten. Han utnytter de muligheter et stort orkester gir. Blant alle disse mulighetene er også muligheten til å kunne være minimalistisk; å la det bli sekvenser der mesteparten av musikerne får sitte med sine instrumenter i fanget mens de få får skape lyriske øyeblikk av de sjeldne sammen med en av solistene. Som da Mari Boine framførte sin «Elle».

Og selv når Fjellheim tar i bruk hele orkesterets kraft, så kan det likevel være plass til andre elementer som får være med og prege musikken. Det gjelder de ulike særegenhetene hos sangsolistene som tar oss med på ei reise fra Europa og Sapmi til Sibir, mongolske sletter og Orienten, men også Ronni Le Tekrøs flotte gitarspill. Han viser en gjennomført stor forståelse for den sammenhengen han til enhver tid befinner seg i, uansett farge og stemning i musikken. Han har sammen med Frode Fjellheims tangenter stor betydning for det totale bilde musikken gir oss.

Endelig Tromsø

Prosjektet ble første gang framført under Jazzfest i Trondheim i mai 2016 sammen med Trondheim Symfoniorkester. Det er senere gjentatt i Bodø med NOSO under Nordland Musikkfestuke i august 2016 og i Trondheim februar 2017. Nå sørga Nordlysfestivalen og NOSO for at også publikum i Tromsø kunne ta del i dette unike prosjektet.