Maleriet som har et format på hele 180 x 130 cm, viser folkelivet på Stortorget en gang i de første tiårene etter 2. verdenskrig.

Kunstneren forteller at han har sammenfattet mange av sine minner i bildet, og at det derfor ikke kan tidfestes noe nærmere.

Torget rammes inn av omkringliggende bygninger, Torghuken og havna med flere ishavsskuter ved kai. Ute i sundet ser vi flere skip, blant anna det ankommende hurtigruteskipet ”St. Svithun”, et russisk trelastfartøy og ferga på tur over til en tynt bebygd Tromsdalen som vi ser i bakgrunnen.

Avdukes

Torsdag denne uka er maleriet klart til avduking klokka fem i Tromsø bibliotek.

– Jeg har i flere år nå malt mange bilder fra min barndoms Tromsø, og det er nesten overraskende å se hvor nostalgiske folk er. Responsen jeg har fått på disse bildene har vært stor. Men det er ikke derfor jeg har holdt på med dette motivområdet. Tromsø på 1950- og 1960-tallet var min barndoms by, og det har prega meg som den jeg er blitt siden, og har hatt sin betydning for at jeg er glad i byen. Derfor har det også vært viktig for meg å formidle mine minner fra denne tida, forteller Synvis Nordin, født i 1948 og oppvokst på Strandveien – ikke langt fra stedet hvor Polaria ligger i dag.

I kjærlighet

– Det jeg formidler er byhistorie, malt i kjærlighet til min barndoms Tromsø, sier Synvis Nordin.

Mye av det han maler, enten det er personer eller steder, bygninger eller rønner, er borte. Annet har i årenes løp helt endra karakter.

– Men for oss som er født i de første etterkrigsårene, pluss minus, så lever det videre i minnene, sier kunstneren som i dag er bosatt på Karlsøya.

Mer global

Nå varsler han imidlertid at det inntil videre blir slutt for Tromsø-motivene fra hans hand.

– Jeg kommer til å jobbe videre med tidligere bildeserier jeg har malt. Jeg skal bevege meg fra det superlokale til det globale. Blant anna opptar miljøet meg mye. og det blir nok et tema jeg kommer til å se på, sier Synvis Nordin.

GLOBAL: Kunstneren Synvis Nordin har planer om å bevege seg vekk fra superlokale til mer globale motiver. Foto: Helge Matland