Torsdag er det premiere på Hålogaland teaters Kong Lear. Shakespears stykke fra 1605 spilles med hele 12 skuespillere på scenen og i tittelrollen finner vi Kristian Fr. Figenschow jr. Selv mener han at han ikke har hovedrollen.

– Det er de andre som spiller hovedrollen. Det er et bilde jeg lager for meg selv fordi jeg er på en måte linje det går gjennom. Det handler om sjalusi og lojalitet. Forestillingen er mørk og måles opp mot nåtiden hvor vi opplever krig i Midtøsten, vi opplever invasjon i Ukraina, Syria holder på å bli bombet sønder og sammen og det sitter en på topp som tviholder på makten sin og bruker krigsmidler for å holde på den, i stedet for å prate folkets sak. Flat struktur, sier Figenschow.

Les også: "Hun skal spille hovedrollen i "Trollmannen fra Oz"

– Vi har ingen flat struktur i Kong Lear, men hva er det som fører til krig og hva er det slags tanker til at man bruker makt for å opprettholde sin egen posisjon. Forestillingen er veldig mørkt, men billedlig.

Filmatiske grep

Med det mener Figenschow at regissør Hilda Wellwig har sett mot kinolerretet og gjort teaterstykket mer filmatisk.

Les også: "Setter opp verdenskjent forestilling"

– Hun lager sin versjon av stykket hvor hun begynner på slutten. Hun går mot sola, og de eneste som gjør det er skøyteløperne – altså mot tiden. Det syns jeg er kjempegod idé av Hilda, for når livet går mot slutten og man er klar for å krype inn i pennalet, da ser man tilbake på hva som gjorde at du ble den du ble. På samme måte som vi begynner på slutten. I tillegg klipper hun i historielinja inn i flere episoder for å få publikum til å lettere forstå. Hun bruker også store kulisser og sterke farger i sin oppsetning. Det er tøft at vi på Hålogaland Teater tør å forme det på vår måte.

Komisk fordel

Selv er Figenschow nok mest kjent for sine lette og komiske roller, som Blant annet med ”På trynet-teateret”, ”Nessekongen Puntila” og ”Stein i lomma”. Når han nå skal spille en mer mørk og dyster karakter i en tragedie, mener han at humoren er vel så viktig når han entrer scenen.

– Jeg liker den komediske måten å tenke på. Det mener jeg vekker folk mer enn det tragiske. Men for å spille tragisk mener jeg at det er en stor fordel å ha det komiske med seg. Man kan ikke ta del i det tragiske uten det komiske og motsatt. Du er nødt til å skjønne den linjen og det ser jeg på som min fordel, men jeg går ikke å vifter med nevene og vil få folk til å le, sier Figenschow mens han gestikulerer.

Alle har hatt det blikket

Figenschow kan for øyeblikket sees rundt om i bybildet på HTs plakat for stykket der han har et skummelt og nærmest hevngjerrig blikk.

Les også: "HT-stykke til Ibsen-festivalen"

– Han blir mørkt til sinns og det går inn på han at han blir dårlig behandlet og utelatt. Det tror jeg vi alle kan kjenne oss igjen i. Jeg tror alle har hatt det blikket der, sier skuespilleren som har over 25 år bak seg ved Hålogaland Teater.

Forståelig galskap

Stykket har premiere torsdag 11. september, men om du ennå ikke har lest ”Kong Lear” av Shakespear, frykt ikke. Figenschow mener at man ikke trenger noen forkunnskaper om stykket før du kommer inn i salen.

– Han er mørk til sinns når han abdiserer, så tipper det over for han. Det blir en form for galskap. Jeg vil ikke tro publikum sympatiserer med han, men min oppgave blir å få folk til å forstå hvorfor han blir slik han blir. Det er de ytre handlingene som fører til at man tipper over og det skal vi få publikum til å gjøre seg tanker om.