HÅLOGALAND TEATER: Da «Trollmannen fra Oz» hadde presselansering i oktober, viste teatersjef Nina Wester fram låten «Bomb-Proof» av trønderbandet Motorpsycho, som hun mente hadde en passende sound for tornadoen som tar med «Dorothy» til Oz.

«Bomb Proof» er en låt som på mange måter definerer sounden fra det populære bandet på 2000-tallet. Jazza, riffbasert, syrete og en god dose stoner-elementer.

Musikk for alle

I den anledning er nemlig en av komponistene av låten blitt engasjert for å lage musikken til forestillingen på HT. Småbarnsfaren, Hans Magnus «Snah» Ryan, som er gitarist i Motorpsycho, elsker å produsere musikk til barneteater. Men han forteller at den velkjente Motorpsycho-musikken langt fra er forsvunnet.

– Du kan sitte som foreldre med øynene lukket og kjenne igjen Motorpsycho-referansene. I alle mine prosjekter henter jeg elementer fra alt, sier «Snah», som fortsatt holder konserter og lager albumer med Motorpsycho.

Det er nå 24 år siden deres første album kom ut, og i disse dager jobber bandet med å gi ut de gamle platene på nytt med ekstramateriale.

– Det er litt merkelig å gi ut gamle og nye ting om en annen, men samtidig henter man fram ting som aldri ble gitt ut, som gir inspirasjon til det nye vi lager, sier komponisten.

Musikalsk drømmelag

Selv om «Snah» er musikalsk ansvarlig, erkjenner han at det er godt å konsultere med resten av skuespillerne inne på scenen. Der møter vi skuespillerne Agnethe Johnsen fra bandet «The BlackSheeps», Per Kristian Fox Trollvik fra «22» og «F.A.C.E» og Anneli Drecker fra «Bel Canto».

– Det er et musikalsk drømmelag som er utrolig givende å jobbe sammen med dem, sier komponisten som tidligere har laget teatermusikk for Trøndelag Teater, blant annet sammen med Bent Sæther fra Motorpsycho.

– Det ble en del trippy psykedelisk musikk for barneforestillinger. Men jeg utviklet meg og lærte hvordan jeg kunne bidra til det formatet uten at det ble klein Disney-musikk. Teatermusikk kan fort bli litt teit og litt mye «inn med teskje».

Det er nå syv år siden Ryan laget teatermusikk sist for Trøndelag Teater, og han er utvilsomt glad for å være tilbake.

– Jeg liker best å holde på med mange ting samtidig. Å være tilbake i teateret er kjempegodt. Og jeg trives her i Tromsø hvor jeg kan gå turer, møte kjenninger og bidra med min musikk, sier Ryan.