De booker sjeldent de aller største, de prøver å gi publikum artister og opplevelser de ikke får andre steder i Norge. Nå blir de lagt merke til for akkurat dette.

Buktafestivalen har nemlig havnet på topp 10-listen, til det amerikanske forretningsmagasinet Forbes, over Europas beste sommerfestivaler du aldri har hørt om.

– Jeg fikk akkurat vite dette. Det er jo kjempeartig, sier Lasse Lauritz Pettersen som er festivalsjef for Bukta.

Les også: Slik blir den nordnorske festivalsommeren

Amerikansk forretningsmagasin

Pettersen er veldig fornøyd med at magasinet, som har vært godt etablert i USA i nesten 100 år, har valgt dem ut i sin liste.

– Vi er først og fremst en nordnorsk festival som ikke når så mange utenfor vår landsdel. Det er jo veldig morsomt at et amerikansk finansmagasin har lagt merke til oss, sier Pettersen som tviler på at noen i målgruppen til magasinet trapper opp i Telegrafbukta når blant annet Dream Theater står på scenen.

– Vi får se om det kommer noen Wall Street-menn i dress og slips til Bukta, sier Pettersen og ler.

Les også: Buktafestivalen er komplett

– Fester dagen lang

Blant festivalene som er plukket ut finner vi Wilderness i England, Colors of Ostrava i Tsjekkia og Into the Valley i Sverige.

Magasinet skriver dette om Buktafestivalen:

– Dette er en utendørs rockefestival som finner sted i Tromsø, Telegrafbukta, en populær camping- og svømmestrand, omringet av trær og fjell som arrangørene mener er «en av de vakreste stedene på jord». Men hovedattraksjonen er solen som aldri går ned, så folk fester bokstavelig talt hele dagen lang, noe ingen andre rockefestivaler i verden kan påstå at de har, skriver Cecilia Rodriguez som er en av magasinets Europa-baserte journalister.

Les også: Disse albumene kommer i år

Vil være unik

Bekreftelsen tas godt imot på kontoret til Pettersen som har merket at man har tilreisende som vil oppleve festivalen.

– Det er alltid noen hvert år, men det er ikke et betydelig antall folk. Vi forsøker å booke artister som ingen andre i Norge gjør og da opplever vi at folk reiser et stykke for å få med seg akkurat det bandet eller den artisten, sier Pettersen.