Ekteparet Caroline Boileau og Stéphan Gilot som er bosatt i Montreal, er «artists in residence» på grafikkverkstedet Prima Ink på Kysten, Troms fylkeskultursenter i en måned. Nå er de kommet halvveis i oppholdet, og er storfornøyd med det som har møtt dem i Tromsø.

De bruker blant anna historiske hendelser og antropologi som kilder til inspirasjon i kunsten sin. De ser på hvordan historiske hendelser påvirker livene til dem som kom etterpå. Bybrannen i Tromsø i 1969 og at Tromskysten opprinnelig var et sykehus, er blant kildene til inspirasjon for det canadiske kunstnerekteparet.

Alt endrer seg

– Før jeg reiste hit til Tromsø prøvde jeg å forberede meg så godt jeg kunne, sette meg inn i lokale forhold og planlegge hva jeg skulle gjøre mens jeg var her. Men da jeg kom hit var langt fra alt slik jeg hadde forestilt meg det. Det fantastiske landskapet som møtte meg. Fargene som var annerledes enn jeg var vant til og hva jeg hadde forestilt meg, mennesker jeg har møtt og som har påvirka meg; jeg måtte bare endre planene mine, forteller Caroline Boileau.

I noen dager nå arbeider hun alene i Tromsø. Hennes mann som opprinnelig er belgier, har reist en snartur til sitt fødeland i forbindelse med en utstilling han har der.

Les også: Åpner Olavsvern for publikum

Tidligere sykehus

At hun fikk vite at gjesteatelieret hun jobber i befinner seg i en bygning som tidligere var et sykehus, har gitt Caroline Boileau assosiasjoner som sterkt har påvirka hennes arbeid her.

– Hjemme i Montreal har jeg jobba deltid på et sykehus for å spe på inntektene fra min kunstneriske virksomhet, så sykehusmiljøet er noe jeg kjenner godt. Tilfeldighetene ville det også slik at jeg i grafikkverkstedet her fant noen store lærebøker i farmakologi medisin som kunstnerne har brukt som vekter når grafikken skulle legges i press. Alt dette bruker jeg nå i det jeg skaper, forteller Caroline Boileau.

Les også: Sykehusleger i nord utfører ikke rituell omskjæring

Grafikkbøker

Blant anna lager hun en serie litografier som hun trykker på sider fra et farmakologisk kompendium. I disse litografiene bruker hun også kopier av fotografi, akvareller og elementer av natur og imaginær natur.

– Jeg spiller på gjentakelser og variasjoner i de grafiske bladene som skal settes sammen til tre små bøker som vil bli som små kunstneriske objekter, forteller kunstneren.

Flere uttrykk

Mye av det kunstneriske arbeidet hun gjør her i Tromsø er knytta opp mot grafikkverkstedet Prima Ink på Kysten, men Caroline Boileau arbeider med flere teknikker og uttrykk. Blant anna har hun malt en serie med akvareller hvor kroppen er det sentrale element.

– Jeg skaper disse kroppene med en slags gjennomsiktighet slik grensene mellom kroppens overflate og det som befinner seg inni den viskes ut. Og når det gjelder hva som befinner seg inni disse kroppene, leker jeg meg med elementer fra naturen her. Blant anna kan de brune tangvekstene som vi finner i strandsona, minne om indre organer, forteller hun og viser fram noen av akvarellene.

Sammen med sin mann Stéphane Gilot arbeider hun også med et videoprosjekt som følger en performance som begynner med en installasjon han produserte på Cuba og fortsetter i strandkanten og skogen på Håkøya.

– Jeg er blitt tatt fantastisk godt imot her i Tromsø, og arbeidsforholdene på Kysten er godt tilrettelagt. Jeg har fått en mulighet til å være svært produktiv. Og i disse nye omgivelsene brytes også mine gamle tankemønster og får meg til å tenke nytt. Nå håper jeg bare at jeg kan få muligheten til å komme tilbake for å oppleve og arbeide også i den mørke årstida i Tromsø, sier Caroline Boileau.

Les også: Tromsø sett gjennom arabiske fotolinser

TRYKK: Den canadiske kunstneren Caroline Boileau med noen av sine grafiske blad som henger til tørk etter trykking. Begge foto: Helge Matland Foto: Helge Matland