Kjell Varvin (født 1939) har tidligere i sommer vært festspillutstiller under Festspillene i Nord-Norge. Utstillingsoppdraget i Harstad delte han med kunstnerkollektivet AES + F fra Russland, Martin Gustavsson fra Sverige og Trygve Luktvasslimo fra Vefsn i Nordland. Mandag denne uka ble utstillinga «Oceanic Feelings» tatt ned.

– Jeg hadde et sterkt ønske om at noe fra denne utstillinga skulle bli igjen i landsdelen. Derfor fikk jeg hjelp fra Joakim Borda, som var kurator for festspillutstillinga, til å formidle en donasjon til Nordnorsk Kunstmuseum, forteller Kjell Varvin.

Nordnorske røtter

– Dere skjønner; jeg har alle mine røtter i Nord-Norge. På morsida var oldefar fra Hammerfest. Farmor var fra Dyrøy. Farfar kom fra Hellfjord i Vesterålen. Da de gifta seg slo de seg ned i Narvik hvor de drev kafé. Far min var den første i slekta som flytta sørover. Så jeg er bare førstegenerasjons søring, forteller Kjell Varvin.

Selv har han mange gode minner fra landsdelen og Tromsø.

– Jeg var i militærtjeneste på Skjold i 1960, og brukte nesten hver frihelg til å reise til Tromsø hvor jeg bodde på permsenteret på Sydspissen. Jeg husker jeg i midnattsol satt og dingla med beina utfor kanten oppe på fjellet hvor fjellheisen i dag går. Den gang var den under bygging. De første gangene jeg var i Tromsø var det ennå ferge over sundet før brua åpna samme år, forteller Varvin.

– Når jeg nå er tilbake i landsdelen, så kjenner jeg at det er nordnorsk blod som bruser i mine årer. Hadde jeg vært 20 år yngre, så hadde jeg flytta hit, sier han.

Konseptkunst

Kjell Varvin arbeider med skulptur og maleri i installasjonsform. Han studerte ved Statens håndverks- og kunstindustriskole, etterfulgt av et lengre studieopphold i Barcelona og Paris, og debuterte i 1964 i Spania. I de påfølgende årene hadde han mange utstillinger over hele Europa.

Han regnes som en av de fremste forgjengerne til norsk konseptkunst, tidlig assosiert med internasjonale kunstretninger som oppsto på 1960-tallet; Arte Povera i Italia og minimalisme i USA.

Konstruktivisme

Selv plasserer Kjell Varvin kunsten sin innenfor konstruktivismen.

– Den bygger på enkel geometri hvor linjene er de bærende elementene, forklarer han.

Han karakteriserer sin arbeidsmetode som improvisatorisk. Han starter arbeidet uten planer og skisser. Han går rett på og lar verket bygge seg opp etter den sinnsstemning han befinner seg i.

– Først i 1990, da jeg fikk et oppdrag ved Universitetet i Bergen hvor jeg skulle utsmykke en vegg, begynte jeg å jobbe tredimensjonalt. Jeg kjøpte meg et sveiseapparat og satte i gang. Siden har det bare balla på seg. Til Harstad hadde jeg med meg tegninger og skulpturer som jeg satte sammen til en ny helhet som en stor installasjon, forteller Kjell Varvin.

Maritimt

Festspillutstillinga i Harstad hadde i år tittelen «Oceanic Feelings» og viser til visjoner om uendelighet. Mer enn antydninger til det maritime er det også i skulpturen Kjell Varvin donerer til Nordnorsk Kunstmuseum. Den har tittelen «Langsom reise» og man kan lett kjenne igjen formene til et fartøy av litt eldre dato – et dampskip.

– Kunstmuseet har fra før et mindre verk av Varvin i våre samlinger – innkjøpt for noen år siden fra ei vandre utstilling i regi av Skinn. Vi er veldig takknemlige for at Kjell Varvin nå som en bursdagsgave til vårt 30-årsjubileum vil gi oss dette større verket. I tillegg har Sparebank 1 Nord-Norges Kunststiftelse kjøpt inn et mindre verk av ham fra festspillutstillinga, og som etter hvert vil bli plassert i et av bankens lokaler i landsdelen, sier Knut Ljøgodt, direktør ved Nordnorsk Kunstmuseum.