– Jeg driver jo også med film, og tenkte som når man redigerer en film. Når man klipper en video klipper man gjerne midt i en samtale og over til noe annet. Her har vi samme tankegangen, men forskjellen er at man fortsatt ser de man «klipper vekk fra» på scenen, forteller Andersen.

Torsdag er det urpremiére på «2xIbsen, Lille Eyolf møter Fruen fra Havet». De to klassiske stykkene - begge med føttene dypt plantet i emner som familietragedie, kjærlighet og seksualitet - flettes inn i hverandre og belyser hverandre.

– Stykkene er sydd sammen som i en film, og så vidt jeg vet er det første gang dette gjøres. Det er jo kult at det skjer i Tromsø, sier han.

SE VIDEO FRA STYKKET.

Scenografi

Allikevel skal stykkene fremstå som ett verk på scenen - ikke to.

– Det er masse å se på. Folk som ikke er i dialog, er fremdeles på scenen rundt omkring i scenografien. Man må velge hvor man skal se, og hvem man skal følge med på. Det er litt som filmklipping, men også som et gigantisk renessansemaleri som man aldri blir ferdig med å se på, sier Andersen.

Renessansemaleri-følelsen forsterkes ytterligere av scenograf Dagny Drage Kleivas gigantiske scenografi. Scene Vest er nemlig inntatt av et helt bolighus.

– Vi prøver å balanse det slik at det ikke skal bli rotete, men jeg tenker at vi i dag er ekstremt trente til å konsumere historier, det være seg teater eller HBO eller bøker. Vi forstår ting mye kjappere enn man gjorde på Ibsens tid, mener Andersen.

Les også: Han skaper et nytt Ibsen-bilde.

Moderne, men tidstro

Han opplever at det å sette opp Ibsen er en utfordring i den forstand at man må tilføre noe.

– Jeg leter jo alltid etter noe personlig og noe som resonnerer i meg og vår samtid. Slik er det med klassikere - de er klassikere fordi de aldri slutter å resonnere. Staffasjen endrer seg, men kjernen endrer seg ikke.

Selv om den sammenflettede løsningen av stykkene er ny og moderne, har Andersen valgt å beholde tidsperioden stykkene opprinnelig kommer fra.

– Det er fordi det er noen forutsetninger og premisser som ligger i samtiden - for eksempel det at man som kvinne måtte få giftet seg for å komme seg av gårde. Det hadde gått å sette handlingen til 2015, men jeg så større utbytte av å holde det i den tiden. Det ser man jo for eksempel i serier som Mad Men. Man ser noen konvensjoner i samtiden den gang som ikke finnes lenger, men vi relaterer oss jo ikke noe mindre til Mad Men i dag av den grunn, sier han.

Les også: Verdens største Ibsen-kulisse.

Stort ensemble

På scenen står hele 14 skuespillere. Marius Lien og Marte Germaine Christensen gestalter rollene som ekteparet Rita og Alfred Allmers - Lille Eyolfs foreldre.

– Det er utfordrende og spennende å få spille i et stykke som er satt opp på en så ukonvensjonell måte, mener Christensen.

– Det er en kjempemulighet til å få lov til å teste ut et løp som jeg aldri har gjort på en scene før.

– Utfordringen er jo for eksempel at når jeg og Marte har en dialog kommer det plutselig en annen dialog å blander seg inn. Det å holde tunga rett i munnen er mer utfordrende i denne formen enn i andre. Man må bare øve mye, legger Lien til.

Les også: Åpner høsten med Ibsen i stereo.

Elsker Ibsen

Særlig Christensen har et nært forhold til Ibsen og hans verker.

– Jeg har vært forelsket i Ibsen siden jeg var 14 år. jeg elsker Ibsen, jeg elsker stykkene hans, jeg elsker kvinnerollene hans og jeg elsker denne rollen! Samtidig tror jeg man må angripe Ibsen i vår tiden uten skam. Sånt sett er Anders T Andersen riktig mann - for han er ikke høflig med materialet, mener hun.

– Han fillerister det på riktig måte, sier Lien.