VG: I løpet av to år har tromsøværingen sopt inn 22,7 millioner på å skrive hitlåter for andre artister. Nå er det på tide å nyte fruktene av suksessen.

Derfor har Espen Lind avsatt hele 12 millioner kroner til utbytte, etter at selskapet En Enkel Manns Foretak AS har hatt et samlet årsresultat på 12,7 millioner etter skatt.

Ved inngangen til 2014 hadde Lind bygget opp en bankbeholdning på drøyt 10 millioner.

I løpet av 2014 hadde Lind investert ytterligere fire millioner i aksjer og obligasjoner uten at det var bokført hverken gevinst eller tap i regnskapet.

Casher inn

Regnskapene viser at Lind avsetter hele overskuddet på snaut 7,5 millioner til utbytte. Låtskriveren tømmer dessuten selskapet nesten helt for cash og reduserer egenkapitalen fra seks millioner til 292.000 kroner, uten at han risikerer noe som helst av den enkle grunn at selskapet ikke har rentebærende gjeld.

Siden selskapet ble opprettet i 2012 har inntektene eksplodert fra 5,8 millioner det første driftsåret, til nesten 10 millioner i 2013 og altså 12,8 millioner i fjor.

Som leverandør av låter og som produsent har Lind hatt betydelig suksess som anonym, men kreativ bakmann for navn som Beyoncé, Rihanna, Chris Brown, Ne-Yo, Jennifer Hudson, Jordin Sparks, Atomic Kitten, Train, Vamp og Ingebjørg Bratland.

Mest kjent er han kanskje for samarbeidet med Beyoncé på låten «Irreplaceable».

Tromsøværingen, som deler sin tid mellom idylliske Son ved Oslofjorden og hektiske Manhattan i New York, skiller samtidig god butikk fra den dårlige.

Tunge økonomiske år

Før Lind opprettet En Enkel Manns Foretak, som driver med produksjon og salg av tekster og melodier til musikk- og underholdningsbransjen, var mye av virksomheten samlet i Norsk Innspillingsbyrå AS og datterselskapet Espionage Studios AS.

Lind har i mange år slitt for å holde disse to selskapene flytende.

Overskudd i morselskapet, som forvalter rettigheter, royalty og produksjon av musikk for artisten Espen Lind, gikk til å redusere udekkede tap, kutte gjeld og holde konkursspøkelset på behørig avstand fra datterselskapet.

Etter mange magre år med nøkkeltall som vitnet om alarmerende avkastning og evne til å betjene gjeld, gikk Norsk Innspillingsbyrå og Espionage Studios inn i 2012 med udekkede tap på til sammen fem millioner kroner og samlet gjeld på seks millioner.

I årene 1998–2012 hadde morselskapet 21,5 millioner i inntekter, men kun 1,4 millioner i overskudd – kun syv av 13 år gikk i pluss. I 2007 hadde studioet en negativ egenkapital på 3,5 millioner og en gjeld på 3,2 millioner.

– Kommer ikke til å snakke

I dag er de to selskapene slått sammen. Gjelden er slettet, men underskuddet blir bokført som udekket tap.

I et forsøk på å få Espen Lind til å kommentere regnskapene og disponeringen av overskuddet, har VG kontaktet hans far, Truls B. Lind (68), som står oppført som kontaktperson for Norsk Innspillingsbyrå.

– Han kommer ikke til å snakke med dere om dette, slår Truls B. Lind fast.