Kulturnatta blir dobbelt så stor

Dobbelt så mange aktører har meldt seg på Kulturnatta, og i år kommer øl til å kreve sin plass.

Sandra Aminda Indahl (t.v.), HanneGudrun Gulljord og Tone Lein har store forventninger til årets kulturnatt. Foto: Lise Lotte Henriksen

kultur

For andre gang arrangeres Kulturnatta Tromsø. Det vil være 112 arrangementer på hele 44 steder rundt om i byen.

Kulturnatta er et gratisarrangement, og foregår den 2. oktober.

I dag slapp Kulturnatta Tromsø sitt program.

Se det fullstendige programmet her!

- Det skal være en dag hvor man utforsker og opplever alt det byen har å by på. Kulturnatt er også en fin måte for aktørene å vise seg fram på, sier Tone Lein, styreleder i Kulturnatta Tromsø og daglig leder ved Verdensteatret.

Umulig å se alt

Lein forklarer at de ikke ønsker å trekke hele byen til ett stort arrangement, men heller at folk skal gå mellom mange.

- Det er lagt opp sånn at man kan skreddersy sin egen rute. Det er umulig å være med på alt, så man må velge, sier prosjektleder i Kulturnatta Tromsø, Sandra Aminda Indahl.

- Det er ikke vi som arrangerer dette. Det er noe for alle, fordi alle arrangerer Kulturnatta, sier Indahl.

LES OGSÅ: Bo Kaspers Orkester til Tromsø

Øl på programmet

At Kulturnatta valgte å bruke Mack Mikrobryggeri som lokale til programslipp, er ikke tilfeldig.

- Interessen for øl har vokst de siste årene. Vi har tre mikrobryggerier bare i Tromsø nå, sier Tone Lein.

- Ikke bare er øl i høyeste grad kultur, det er også norsk kultur. For ikke å snakke om nordnorsk kultur, sier Bente Bredrup, daglig leder i Ludwig Mack Brygghus.

LES OGSÅ: Braksuksess med barnefestival

Suksess

Da Kulturnatta for første gang ble arrangert i fjor, var styret bak redde for at det ikke skulle være så mange som dukket opp.

- Vi var livredde for at det ikke skulle være noen. Vi hadde egentlig planlagt å gå rundt til aktørene og si: Slapp av, det er første gang det arrangeres. Det er nok derfor det ikke kommer noen, sier Lein.

Der tok de fullstendig feil.

- Det var flere steder vi ikke kom inn, og vi møtte på mange mennesker med nesa nedi kartet, sier hun og legger til:

- Jeg tror vi greide å nå ut til folk som vanligvis ikke bruker byen på denne måten.