«Viva la mamma» er produsert i fellesskap av Den Norske Opera & Ballett og Riksteatret. I vår ble oppsetninga spilt på Den Norske Opera. Nå i høst har den turnert landet rundt. Lørdag avslutter Caroline Christensen turneen med forestilling på hjemmebane.

– Jeg har hatt så mye å gjøre som sanger dette året at dette blir første gang jeg er i Tromsø. Og det er alltid noe spesielt å skulle synge for et publikum med mange kjente. Jeg gleder meg, sier Caroline Christensen.

Morsomt

– Det har vært utrolig artig å være med i denne oppsetninga. Etter alle forestillingene vi har spilt flirer vi fortsatt backstage av det som foregår. «Viva la mamma» er opera for alle. Jeg tror at til og med barn vil sette pris på operaen som framføres på norsk, og som også har en god del talte replikker, sier Caroline Christensen.

– Dette er en opera om noen som setter opp en opera. Det er samtidig en komedie med arier, like mye som det er en opera med vitser, sier Knut Nærum.

Sammen med Agnes Randers-Pehrson og regissør Ivar Tindberg har han bearbeidet Gaetano Donizettis 1800-tallsopera til Norge anno 2015.

Alt går galt

Persongalleriet i «Viva la mamma» er en liten operatrupp. Der gjør den temperamentsfulle primadonnaen (Eli Kristin Hanssveen) og hennes sangerektemann livet surt for alle. Primadonnaens rival, en kraftfull sangerinnemamma (Espen Langvik) gjør entré, og det utvikler seg til en saftig maktkamp og full forvirring på scenen.

– Jeg spiller den unge og litt uskyldige sopranen og bruker min egen tromsødilekt på scenen. Eli Kristin Hanssveen skaper den perfekte parodi på en primadonna i sin leoparddrakt. Espen Langvik er et syn der han i kvinneklær er den litt aldrende primadonna. Skuespilleren Sigve Bøe spiller inspisienten som har et svare strev med å prøve å holde orden på alt på scenen, men hvor alt som kan gå galt går galt – før ting ordner seg mot slutten, forteller Caroline Christensen.

De øvrige på scenen er sangerne Aleksander Nohr, Hallvar Djupvik, Per Andreas Tønder, Jørgen Backer og seks musikere.

– Med denne forestillinga i Tromsø avslutter jeg et engasjement ved Den Norske Opera og går tilbake i frilansernes rekker med med auditions for å få oppdrag og alt som hører med til en slik tilværelse, forteller Caroline Christensen.

Caroline: Caroline Christensen og Espen Langvik i en scene fra «Viva la mamma». Foto: Jörg Wiesner Foto: Jörg Wiesner