Fredag har hun première på «Fedra» av Racine på Det Norske Teatrets hovedscene. Forestillinga føyer seg inn i rekka av norske og internasjonale klassikere hun har hatt regiansvaret for på flere av landets sentrale teaterscener. Og hun gjør også en karriere i Russland.

Etter at Reibo avslutta si regiutdanning i Moskva, norgesdebuterte hun med Becketts «Vente på Godot» på Hålogaland Teater, har gjort «Veslemøy» og «Misantropen» på Rogaland Teater, var tilbake i Tromsø med musikalen «Black Rider» på HT og fikk sin operadebut i «La Bohème» med Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, for å nevne noen av forestillingene hun har hatt regiansvaret for.

Hard jobbing

- Vi har bak oss en lang periode med veldig hardt arbeid. Men det er kjempefine folk jeg har med meg på scenen; skuespillere som er dedikerte og interesserte, og som jobber hardt, sier Sigrid Strøm Reibo.

- Dette er et stykke som er utfordrende i formen. Alt går på rim; noen og sytti sider på aleksandrinervers, gjendikta av Halldis Moren Vesaas i 1960. Det er en flott tekst, men det er et krevende arbeid å få språket til å leve på scenen, forteller Reibo.

På scenen står blant andre Jorunn Kjellsby, som spiller sin avskjedsforestilling etter 37 år som fast tilsatt på Det Norske Teatret, tromsøjenta Gjertrud Gynge, Paul-Ottar Haga, Nicolai Cleve Broch og Ane Dahl Torp.

Settes pris på

Både norske og russiske kritikere er enige om at Sigrid Strøm Reibo lager teater som berører både hode og hjerte. Avgangsforestillinga hennes fra teaterskolen i Moskva var et barnestykke basert på Rudyard Kiplings noveller. Hun ble belønna med den prestisjetunge russiske teaterprisen Gullmasken. Oppsetninga går fortsatt for fulle hus i Moskva.

Her hjemme fikk hun Heddaprisen for «Misantropen» og «The Black Rider». I tillegg ble hun nominert til kritikerprisen for «Misantropen» og «Når enden er god» på Rogaland Teater.

Inn i vår tid

Sigrid Strøm Reibo har ord på seg for en utsøkt evne til å få klassisk teater til å ha noe å fortelle dagens mennesker. I hennes «Fedra» møtes fortid og nåtid. Skuespillerne går kledd i moderne dresser.

Men mellom aktene blir de ikledd masker og mimer og danser til nyskrevet musikk av den russiske komponisten Alexandr Manotskov og i Oleg Glusjkovs koreografi. Slik fortelles myten om Minotauren som ligger som et bakteppe for handlinga i «Fedra».

Peer og Jeppe

I høst var Sigrid Reibo i Moskva og hadde regien på et russisk samtidsstykke. Når hun er ferdig med «Fedra» på Det Norske, går turen tilbake til den russiske hovedstaden. Moscow Art Theatre sørger for at Holberg for første gang spilles i Russland. Reibo skal ha regien på «Jeppe på Bjerget» med en av Russlands best kjente skuespillere i tittelrollen.

- Makt i møte med den lille mann, er et tema som opptar russere, så jeg gleder meg til å gjøre det, sier hun.

Kommende høst skal Peer Gynt gå til operascenen. Basert på Ibsen, men med nyskrevet libretto og ny musikk av den finsk-estiske komponisten Jüri Reinvere, skal Sigrid Strøm Reibo ha regien.

- Det er inspirerende å komme til Den Norske Opera; et fantastisk hus med flotte arbeidsforhold, sier tromsøregissøren Sigrid Strøm Reibo.

HT-DEBUT: For fire år siden gjorde Sigrid Strøm Reibo sin norgesdebut med «Vente på Godot» på Hålogaland Teater. Bildet er fra prøvene. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen