I forrige uke skrev iTromsø om den franske kunstneren Thomas Philibert, som akkurat hadde ankommet Tromsø. Han reiste hjemmefra med en 30 år gammel koffert som mobilt staffeli og bare de mest nødvendige tingene. Det han imidlertid ikke hadde med seg, var penger. Nå har han vært på reisefot i to måneder.

- Jeg tok ikke med en eneste euro. Hele veien har jeg fått hjelp av snille mennesker, sier Philibert.

Han har siden 17-årsalderen latt seg fascinere av nordområdene og hatt en drøm om å reise dit. Og nå som han er her er han ikke skuffet.

- Norge er kanskje det mest fantastiske landet jeg har vært i. Folk er så utrolig hyggelige. Fra første dag har jeg blitt tatt imot og ønsket velkommen av helt vanlig folk som har likt prosjektet mitt, sier han opprømt.

Høres enestående ut

Prosjektet hans er reisen han nå gjennomfører. Han selger kunstverkene sine og bruker pengene på å reise rundt. Husly og mat får han av åpenhjertede innbyggere, og noen ganger også av restauranter og kafeer.

- Det handler bare om å møte de riktige menneskene, å snakke med folk og søke kontakt, forteller kunstneren.

Det er ikke lenge siden en han møtte på reisen sin kom til å nevne Svalbard, noe som trigget Philiberts nysgjerrighet.

- Det høres helt enestående ut. Dit må jeg dra, tenkte jeg. Nå jobber jeg med å tjene penger til turen, forteller Philibert.

Selger for billetter

Inntektskilden hans forblir kunstverkene hans, som han selv beskriver som sammensatte, spontane kreasjoner. Han har komponert to store bilder som kan skal selge for billetter til og fra Svalbard.

- Det er ikke fastsatt noen pris, jeg vil bare ha billetter for en ukes tur innen de neste ti dagene, forklarer franskmannen.

Han skal stå på biblioteket mellom klokken elleve og to for å spre budskapet om prosjektet sitt.

- Jeg har også fått lov til å låne Huken Pub for salget av det ene bildet, forteller Philibert.

De to bildene har han kalt ”Dans la chambre de Lisa Vale” (På Lisa Vales soverom) og ”La Valise” (Kofferten). Han har stor tro på prosjektet og livsdrømmen sin.