I puritanske kretser var en gang fela fandens instrument og folkedansen ikke mindre syndig. Nå er folkemusikk og -dans en del av programmet for Tromsø Internasjonale Kirkefestival, og det var lite av både synd og farlige fristelser i programmet felespilleren Julie Alapnes og danseren Sigurd Johan Heide presenterte på festivalens lunsjkonsert i rådhuset.
Disse ville sikre seg Bolsjoj-billett
Gjennom programmet «Tradisjoner fra nord» delte Julie Alapnes og Sigurd Johan Heide sin nordnorske verden med ansatte og politisk valgte i rådhuset og noen som også fant veien inn dit utenfra. Og publikum fikk slåtter, sanger, danser og regler fra vår egen landsdel.
Tradisjon
Begge disse kunstnerne har sine røtter solid planta i den nordnorske folkekulturen. Julie Alapnes er flaska opp med den sterke folkemusikktradisjonen i Målselv. Sigurd Johan Heide har folkedansen med seg fra oppveksten på Grytøya i Sør-Troms. Med base i Tromsø står de i dag i fremste rekke for å føre tradisjonene videre og utvikle dem mot nye uttrykk.
Kirkelig musikk fra NOSO
Heide har også tatt sin tradisjonsarv med seg inn i samtidsdansen. Han har en mastergrad i koreografi fra Kunsthøgskolen i Oslo, og er blitt lagt merke til for sine koreografier hvor han kombinerer tradisjon og nyskaping.
Nye impulser
At det gamle blandes med nytt, er heller ikke noe som er kommet til i vår tid. Siden reiseveien i Nord-Norge tradisjonelt har vært langs kysten, har landsdelen vært kjent for å suge til seg nye impulser fra hele Europa.
Nettbillettene utsolgt i løpet av 3 minutter
– Nye moter innen dans og musikk har fort blitt assimilert inn i den nordnorske kulturen, og gjestfriheten har bestandig stått sterkt. Dette gjør at den nordnorske tradisjonsdansen og -musikken er gjenkjennelig, men samtidig med sitt klare særpreg. Den er kraftfull, fleksibel, melodiøs og litt merkelig, forteller Sigurd Johan Heide.
Smeltedigel
Nord-Norge har bestandig vært en smeltedigel av ulike kulturer, og Alapnes og Heide ga eksempler på hvordan både det russiske, det finske og det samiske har gitt bidrag til det som gjerne oppfattes som norsk folkemusikk og -dans i landsdelen.