– Jeg trives veldig godt, og setter stor pris på å få være med og bygge et så bra orkester. Det er viktig med påvirkning over tid, og jeg ønsker å kunne fortsette dette arbeidet, sier Henning Kraggerud.

Orkesterlederen, den ettertrakta fiolinisten og komponisten, ble ansatt høsten 2011, og overtok det kunstneriske ansvaret sommeren 2012 for en toårsperiode.

Nå har han liggende en ny kontrakt til signering.

Til dekka bord

Henning Kraggerud opplever selv at han på mange måter kom til dekka bord da han overtok ansvaret etter Kolbjørn Holthe.

– Jeg og Kolbjørn har kjent hverandre siden vi var små. Vi har studert sammen og spilt sammen, men er likevel forskjellige, sier han, og fortsetter:

– Vår styrke ligger på ulike områder. Kolbjørn hadde gjort en grundig og solid jobb med orkesteret. Dette har jeg fått lov å ta videre på områder hvor jeg har min styrke, sier Kraggerud.

Komplettere

– Det er umulig for en dirigent eller orkesterleder å være like sterk på alt fra musikk fra før barokken til det mest hypermoderne. Derfor er det et viktig arbeid for meg å finne og engasjere de rette gjestedirigentene som kan bruke sin kompetanse på å utvikle orkesteret med ting jeg selv ikke kan så godt, fortsetter han.

Kraggerud trekker fram Paul McCreesh, en dirigent i verdensformat med spesiell interesse for barokk og annen eldre musikk som et eksempel på dette.

McCreesh dirigerte orkesteret for snart et år siden med blant anna Haydns konsert for klaver og orkester i D-dur i fjor vår.

Kvalitet

– Tromsø Kammerorkester er et kvalitetsorkester med engasjerte musikere som aldri er redde for å ta utfordringer på strak arm. Tilbakemeldingene jeg fikk fra McCreesh i ettertid bekrefter dette. Han sa at den uka han hadde hatt med orkesteret var en av hans morsomste. Også strålende anmeldelser fra utlandet på våre utgivelser understreker dette med kvaliteten på orkesteret, sier Kraggerud.

Han forteller videre at velrenommerte anmeldere har trukket fram Tromsø Kammerorkester bland de fremste i Europa.

– Det er hyggelige meldinger å få, og noe som bidrar til min lyst til å fortsette å jobbe med orkesteret. Det finnes egentlig ingen grenser for hvor bra det kan bli, sier Tromsø Kammerorkesters kunstneriske leder, Henning Kraggerud.

Tidligere kunstnerisk leder Kolbjørn Holthe. Foto: Helge Matland