Arild Andersen (venstre) og Tommy Smith. Foto: Ronald Johansen

Han har ikke så mange musikere med seg. Det låter som om det er en skokk av musikere men er bare to foruten bassisten. En samplemaskin – en hvor han spiller inn melodilinjer, toner og litt rytmiske klikk er en god følgesvenn. Det som er spilt inn gjennom tre operasjoner og spilles av ut kommer lyden av det som høres ut som et ganske stort band. Og det er før Paolo Vinaccia (trommer) og skotske Tommy Smith (tenorsaksofon) telles med. I løpet av to timer laget trioen en musikalsk oppvisning – en sjelden innføring i ulike sider av jazzmusikk. Jo da. Det ble en stor opplevelse – og nok en grunn til å rope hurra for Andersen.

Gjenganger

Han er en sann Tromsø-venn. Startet allerede på 70-tallet med å frekventere Prelaten. Han og en musikerkompis hadde furt i seg et par glass for mye. Kompisen hadde kredittkort. Hva skjer så? Jo, de to går til skranken på Fornebu og ber om hver sin billett med det første flyet som går. Handelen var i land. Begge havnet i Tromsø. Arild Andersen ble en hel uke – i jula tidlig på 70-tallet. Etter det har han takket ja til å komme nordover. Det er det mange i byen som er glade for.

En spontan flytur nordover rett for jul har i seg en god dash inspirasjon fra jazzmusikk. Konserten mandag kveld ble en stor opplevelse. En trio med en utrolig spennvidde. Det var ballader, en tango, en vals, gregorianske toner og en eller to orientalskinspierte låter. Trioen begeistret publikum – fordi den består av fremragende musikere – folk som vet å skape god musikk der og da.

Velkommen tilbake

Stemningen var meget god. Troms Kraft hadde tatt med seg et tyvetalls gjester som plasserte seg foran scenen. Alle lot seg rive med. Selv om noen partier var ganske var ganske krevende tok publikum til seg hver eneste tone. Ikke en eneste forlot salen får et ekstranummer var applaudert inn. En stor kveld som mange vil huske – lenge, lenge.

Og de som går på alle jazzkonsertene kan si velkommen tilbake. Det hadde ganske sikkert blitt full hus om Andersen hadde vært klar med en ny trio i morra. Sjeldent god stemning. Vanvittig god musikk. At han berømte Tromsø for å ha rappet det russiske balletensemblet foran nesen på Tom Remlow i den nye operaen, hjalp også på stemningen.

SUVERENT: Arild Andersen og skotske Tommy Smith imponerte absolutt alle i salen med sine jazzlåter med et to timer langt musikalsk festfyrverkeri.

Foto: Ronald Johansen