Det var Pussycats Trond Graff som svarte slik på publikums trampeklapp etter en av hans mange gamle slagere under jubileumskonserten i Kulturhuset lørdag kveld. Publikum var for det meste 55+, gutter og jenter som vokste opp med Pussycats-hysteriet og slagere som Ebb Tide, Just a little teardrops, Craftsman og Let me stay.

Kulturhuset var imidlertid langt fra fullt. Mange stoler sto tomme, og alle som kunne sittet der, kan angre på at de ikke fikk med seg Sverre Kjelsberg og Trond Graffs gjensyn med fansen fra 50 år tilbake. Pussycats låter nemlig like godt som den gang kvintetten Kjelsberg, Graff, Ottar Aasegg, Ingemar Stjerndahl og Friedl Brandt var på topp og på alles lepper midt på 1960-tallet.

Som på Bellevue i 1965

Og alle slagerne fra den gang står like godt i dag som den gang. Ja, for mange enda bedre. Pussycats, med bare Sverre Kjelsberg og Trond Graff igjen av den opprinnelige besetningen, fikk det til å svinge skikkelig i kulturhuset. Det var nesten som å være tilbake på Bellevue den historiske oktoberdagen i 1965 da gruppen startet Norgesturneen på hjemmebane. Det er en konsert som er legendarisk i byens musikkhistorie. Ikke bare fordi gruppen hadde slått igjennom på landsbasis, men like mye fordi Pussycats ikke slapp inn i noen lokaler i byen som egnet seg for popkonsert. Ikke før Arthur Arntzen, som den gang var kinobestyrer på Bellevue i Tromsdalen, åpnet dørene for gruppen.

Mange av de som var til stede på Bellevue den gang, var til stede i kulturhuset lørdag kveld og gjenopplevde mange av de utrolig flotte låtene som Pussycats skapte og fremførte den gang. Ikke minst alle låtene som Trond Graff har laget. Hans storhet kom tydelig fram i Kulturhuset. Ikke bare låtene han har laget, men også hans mesterevner på sologitaren. Trond Graff er en av Norges aller beste gitarister. Gjennom alle tider!

Herlig gjenhør

Mange av de kjente låtene ble introdusert med egne historier, fortalt enten av Sverre Kjelsberg eller Trond Graff. Og mange av disse historiene var ukjent for publikum, både historien bak den nydelige balladen «Let me stay with you» og «Purdy Putsy». Den første ble første gang fremført klokka tre på natta på et hotell i Odda på Vestlandet – bare minutter etter at Sverre Kjelsberg og Friedl Brandt hadde skrevet den. Den andre på en utedass i Stockholm midtvinters og i atskillige kuldegrader. Og så fikk publikum høre et radiointervju som Vidar Lønn Arnesen gjorde med Sverre Kjelsberg i 1965 i forbindelse med et «Ti i skuddet»-program. Et herlig gjenhør med en tid og noen holdninger som fremkalte de store latterutbruddene hos publikum i Kulturhuset.

Et av konsertens høydepunkt var låten «Just a little teardrops», skrevet av Trond Graff og karakterisert av den avdøde platedirektøren Audun Tylden som en av de ti beste poplåtene som er laget. I verden.

Tylden hadde helt rett i utsagnet. «Just a little teardrops» står som ei påle i popverdenen den dag i dag.

Han kunne godt tatt med Trond Graffs fremføring av Ebb Tide. Når Graff lar fingrene danse over gitarstrengene skaper han magi, og gjør låten til sin egen. Det er noe av det vakreste Pussycats har på repertoaret – et repertoar som ble verdig fremført av de gamle pusekattene i Kulturhuset. Både Oddmar Amundsen, Trond Kjelsås, Tor Kjelsberg og batteristen Leif Ovesen var med på å slutte Pussycats-ringen for Trond Graff og Sverre Kjelsberg på en like verdig måte i Kulturhuset som de åpnet Norgesturneen i 1965.