Mandag kveld fortalte Lene Marlin (34) til Aftenposten at hun hadde flere selvmordsforsøk i kjølvannet av den enorme suksessen med «Unforgivable Sinner» og «Sitting Down Here» rundt årtusenskiftet.

Bjørn Rogstad (45) var på den tiden marketingsjef i plateselskapet hennes, Virgin. Og han var ikke klar over hvor ille det stod til.

– Vi skjønte åpenbart ikke alvoret i det, i alle fall gjorde ikke jeg det den gangen. Det er bra, viktig og modig at hun forteller denne historien, sier Rogstad til VG.

Lene Marlin ble i praksis nappet ut av en skjermet jenteromstilværelse i Tromsø som 17-åring og gjort til stjerne i Norge på kort tid. Som 18- og 19-åring reiste hun verden rundt og promoterte musikken sin, i et tempo som etter hvert tok knekken på henne.

Les saken i VG her!

– Det første året, det store suksessåret, tror jeg gikk veldig på skinner. Selvfølgelig var det hektisk og mye å gjøre, men jeg oppfattet det som positivt for henne, sier Rogstad.

– Men det er klart at det å komme fra ingenting til å oppleve noe så voldsomt, de fleste skjønner at det kan være en tøff situasjon. Det var forståelig da, at hun trengte en pause og komme litt bort fra det.

Han understreker at han ikke tilhørte Lene Marlins aller nærmeste krets.

Les også: "- Marlin har tatt kontroll over situasjonen"

– Fra min posisjon oppfattet jeg det ikke så alvorlig som det – nå: åpenbart – var, og det tror jeg kanskje ingen andre enn hun selv gjorde.

– Hadde dere i plateselskapet hennes noen form for selvransakelse i etterkant?

– I ettertid har i alle fall jeg lært mye av dette – og tenkt mye på det. Et generelt problem for et lite land som Norge, som har hatt lite popeksport, er at man ikke har hatt så mye kunnskap om hvordan det er å bli internasjonal popstjerne. Nå er det noen som har fått det, via Lene og noen andre.

– Har bransjen i Norge lært noe av dette?

– Ja, absolutt. Jeg tror ikke Lene er noe unikt tilfelle, dessverre. Unge artister som brått får massiv suksess; det er nesten umulig ikke å bli påvirket av det. Jeg tror også den prosessen er mye drøyere enn man kan forestille seg. Dette må man ta hensyn til, og kanskje forsøke å tenke litt mer langsiktig, ikke gripe alle muligheter man får. Lene forstod jo dette selv, og takket nei til flere store sjanser – USA-lansering for eksempel.

Rogstad ble senere øverste sjef for plateselskapet, som også hadde stor internasjonal suksess med blant andre Röyksopp, Kings Of Convenience, Turboneger og Marit Larsen. I fjor signerte han USA-erobrerne Ylvis og Nico & Vinz, før han gikk over til sin nåværende jobb som norsksjef i Universal Music.

Han mener at Lene Marlin nå har satt i gang en viktig debatt.

– Det er ekstremt viktig at folk som jobber med unge stjerner skjønner at oppturen også kan ha en bakside, selv om man bare ser oppturen utenfra. Jeg er glad Lene sier dette nå, for jeg tror vi går inn i en periode hvor vi vil se mange norske artister på vei ut av landet.

Les også: "Lene Marlins nærmeste: - Stolt av deg"

Rogstad er overbevist om at Lene Marlin var spesielt utsatt.

– Det er ekstra tungt å være alene om det, slik Lene var. Det er noe helt annet å være Nico & Vinz, som er to. Er du soloartist tar du hele trykket selv.

Den erfarne bransjetoppen medgir at han har vært kjent med flere av detaljene i Lene Marlins tøffeste tid.

– Men jeg har ikke hørt dette så direkte og ærlig som hun sier det nå.

* Lene Marlin ønsker ikke å kommentere denne saken. VG har vært i kontakt med flere av de som jobbet tettest med henne rundt årtusenskiftet; daværende manager Arne Svare, managementmedarbeider Jan Fredrik Karlsen og Virgins promosjef Pernille Torp-Holte. Ingen av dem ønsker å kommentere denne saken eller Lene Marlins kronikk.