Itziar Galdos og Thor Inge Falch i en duett fra "Tosca". Foto: Marius Hansen

Solisten Eduard Tzanga fra Mariinsky-teatret hadde problemer med flyforbindelsene og nådde ikke fram. Itziar Galdos fra Den Norske Opera fikk halsproblemer og var lenge i tvil om hun i det hele kunne opptre. Hun sang likevel en duett, og klarte det bra.

Hele dagen arbeidet dirigenten Fabio Mastrangelo og The State Hermitage Orchestra på spreng for å sy sammen et nytt program for å fylle hullene etter de to sangerne med helt eller delvis forfall.

Og han lykkes! Nytt notemateriale ble skaffet ved hjelp av Den Norske Opera. Men ikke minst ble dette rodd i land fordi Tromsø selv har i sin midte gode sangere som kunne tre inn. Carlos Allemano hadde neppe i tankene da han våknet i dag tidlig at før dagen var omme, skulle han ha sunget duett med Olga Pudova.

Les mer om Nordlysfestivalen her.

Det unge talentet Lilly Jørstad som allerede var inne på programmet med en arie, tok sporty på seg en til i sin første opptreden med stort orkester.

Det er heller ingen som helst tvil om at det Allemano og Jørstad presterte på scenen var langt mer enn å fylle hullene i programmet. De bidro i høyeste grad til at Nordlysfestivalens operagalla var spekket med kvalitet.

Kvalitet

Orkesteret er ikke av de største, men hvilken kvalitet og dynamikk Mastrangelo henter ut av sitt mannskap.

Ikke minst gjennom de mange ouverturene fikk også enkeltmusikere vist sine kvaliteter, som for eksempel med den nydelige klarinettstemma i åpningsnummeret, den dramatiske ouverturen til "Skjebnens makt" av Verdi, og etter hvert får alle gruppene vist seg fordelaktig fram i løpet av konserten.

Og det at det blir spilt så mange ouverturer på en konsert som dette, var en meget positiv opplevelse. Ariene og duettene blir løsrevne glansnummer fra de ulike operaene.

Men ouverturene favner på en måte helheten i dem og gir musikalske pekere framover mot det som skal komme.

Nattens Dronning

Likevel kommer solistene, ariene og duettene lett i fokus. Og når vi hører en sopran som Olga Pudova, så skjønner vi også hvorfor. I går kveld sang hun tre arier med ulik karakter, og fikk vist både mye av sitt store register som operasanger og sitt stemmeregister.

Hun var varm, lyrisk og nær i sin tolkning som Gilda fra Verdis "Rigoletto". Hun viser mer kraft som Lucia i Donizettis "Lucia di Lammermoor".

Med en av de mest fortryllende tolkninger jeg har opplevd av arien til Nattens Dronning fra Mozarts "Tryllefløyten", viser hun at hun er en komplett sopran som har alle muligheter til å stige opp blant de virkelig store operastjernene.

Thor Inge Falch, opprinnelig fra Ballangen og solist ved Den Norske Opera, er hyppig gjest på scenen i Tromsø. Med en solid tenor og glimt i øyet, leverte han godt også denne gang.

Sjarmerende duett

Carlo Allemano som steppet inn på kort varsel var god i sin Don Giovanni-arie, og toppet det med en sjarmerende duett med Olga Pudova som Zerlina fra samme Mozart-opera. I tillegg til god sang, leverte han også flott skuespilleri.

Applausen ville ingen ende ta for Lilly Jørstad, mastergradsstudenten i utøvende sang fra konservatoriet i Tromsø. Og hun fortjener det.

Gjennom sine tolkninger av Rosinas arie fra Rossinis "Barbereren i Sevilla" og Olgas arie fra Tsjajkovskijs "Evegenij Onegin" viser mezzosopranen at hun har ei flott stemme med stort register, scenesjarm og at hun jobber godt med sine tolkninger.

Og hva passet vel bedre for Vinterpallassets eget orkester enn å avslutte med "Polonese" fra "Evgenij Onegin" hvor musikken i operaen blir spilt på et ball nettopp i St. Petersburg.

Lilly Jørstad kom utmerket fra sin første opptreden med stort orkester. Her ser vi henne som Rosina i en arie fra operaen "Barbereren i Sevilla". Foto: Marius Hansen