– Vårprogrammet rommer bredt, og går fra lokal pop og skrøne, til det dypeste dypet og en norsk klassiker for barn, sier teatersjef ved Hålogaland Teater, Egill Pálsson.

Nyåret på Hålogaland Teater starter med en norgespremière. Skaperen av humorserien «Little Britain» har skrevet barneboka «Tante Grusom», som nå skal underholde gjester over åtte år på HT.

– Grunnen til at vi valgte dette stykket, er egentlig litt personlig. I vår familie har vi lyttet til ham og lest hans bøker, og det har underholdt hele familien. Han reddet vår psykiske helse under korona, sier Pálsson.

Teatret har hentet tilbake regissøren bak «Tobias og dagen det smalt» og «Pitbull Terje», Morten Røsrud, som ble Hedda-nominert for begge stykkene.

– Vi er så utrolig heldig at Morten hadde tid til å komme opp hit igjen, så dette blir veldig bra, sier Pálsson.

Teatersjef Egill Pálsson har regi på «En lang dags ferd mot natt». Foto: Eline Grønvoll

Et nådeløst drama

I januar har teatret også premiere på «En lang dags ferd mot natt», det Pulitzer-vinnende, selvbiografiske og mørke dramaet til Eugene O’Neill som er en intens skildring av avhengighet og medavhengighet i en familie i en nedadgående spiral.

– Det er en voldsom historie som utspiller seg over en dag og en natt i familiens sommerhus. Det handler om familiens nådeløse oppgjør og deres fortvilte kjærlighet for hverandre. Det er en av de store moderne klassikerne, og den skiller nådeløst den nakne sannhet, sier Pálsson.

– Dette er det siste stykket han skrev, da han var en syk og skral mann. Han hadde en parkinsonlignende sykdom, og ristet mye på hånda. Alt ble skrevet ned med blyant og bitte små bokstaver. Det smertet han å skrive denne, på så mange måter, legger han til.

I rollene som mor og far, finner vi Guri Johnson og Ketil Høegh. Det er teatersjefen selv som har regi på stykket.

– Det er alltid en smertelig glede å regissere, spesielt slike stykker der vi får lov til å gå inn i dype og paradoksale følelser. Og så er ensemblet helt fantastisk, sier Pálsson.

– Hva blir din største utfordring med dette stykket?

– Sannheten, sier Pálsson.

TI ÅR SIDEN: Kristian Fr. Figenschow spiller «Mistero Buffo», ti år etter at den hadde premiere. Foto: Hålogaland Teater

Gjensyn med Mistero Buffo

I tillegg setter Hålogaland Teater opp musikkteaterforestillingen «Pussy Cats», barneklassikeren «Karius og Baktus» med Katrine Strøm på regi, og samarbeidsforestillingene «Underground Birds» og hiphop-musikalen «Hør’a dagbok», en forestilling for hele familien om å være ny i Norge.

Det blir også et gjensyn med monologen «Mistero Buffo», publikumssuksessen fra ti år tilbake med Kristian Figenschow.

– Hvorfor valgte dere å ta opp akkurat denne?

– Kristian fylte seksti år i år, og da er det på plass å gi ham en liten seiersrunde, sier Pálsson og ler.

– Det er et ønske fra Kristian selv, det er et stykke han setter stor pris på. Vi er et teater som lar skuespillere realisere egne ideer, og i tillegg er det en vidunderlig tekst og forestilling, sier Pálsson.