STRYKERE: Erhu er et tradisjonelt kinesisk, tostrengers strykeinstrument med register omtrent som en fiolin. Det spilles med hårene på buen mellom instrumentkroppen og strengene. Her trakteres det av Zhang Chongxue og Zhao Man-ka. Foto: Marius Hansen

Orkesteret kom til Tromsø og Nordlysfestivalen med 10 musikere og sine tradisjonelle instrumenter; ulike strengeinstrumenter spilt både med bue, plekter og fingrene, fløyter og blåseinstrumenter og slagverksinstrumenter.

Både som fullt ensemble, i strykekvartetter, duosamspill og med soloopptredener fra scenen i Kulturhuset, sjarmerte de en nærmest fullsatt sal.

Det er et stort spenn i musikken orkesteret hadde tatt med seg til dette vorspielet til "Harens år".

Les mer om Nordlysfestivalen her.

Noe av programinnholdet er gamle folketoner, dels i arrangert form, og med opprinnelse i ulike kinesiske provinser, som blant annet "Lykkelig gjenforening", et stykke som opprinnelig er en folketone fra Indre Mongolia, men som på første halvdel av forrige århundre ble populært i de nordlige delene av Kina.

Det er blitt arrangert og brukt blant annet i de regionale operaene. Den er senere blitt rearrangert som et solostykke for fløyteinstrumentet dizi, og det var slik Choo Boon-chong presenterte den for Nordlysfestivalens publikum.

Samtidsmusikk

Andre musikkstykker som Hong Kong Chinese Orchestra hadde med seg til sin nyttårsfeiring i Tromsø er nyere komponert musikk fra 1950-tallet og helt fram til vår tid.

Komposisjonen "No Rules" - "Ingen regler", en strykekvartett av Chew Hee-chiat er et bestillingsverk fra orkesteret og urframført nå i januar. Her domineres musikken av en ny tonalitet, harmonikk og rytmikk.

Selv om vi her nærmer oss en vestlig tonal og melodiøs samtidsmusikk med elementer fra jazz, så er heller ikke dette rykende ferske verket helt fri for referanser til den tradisjonelle kinesiske musikken.

Beskrivende

Mye av den tradisjonelle og etniske musikken er programmusikk som beskriver hendelser, landskap, en fugls sang... Et godt eksempel er konsertens åpningsstykke, "Moonlight on the Spring River", som beskriver et storslått scenarium ved og på elva med sola som går ned, månen som kommer opp over fjellene, kvite seil som dukker opp i horisonten, bølger som slår mot elvebredden og fiskere som synger.

Også noe av den komponerte musikken er programmusikk. Men det er også unntak. Ett av dem er den før nevnte "No Rules".

Et annet er en annen strykekvartett, Joshua Chans "Game" - "Spill" i én sats for de kinesiske strengeinstrumentene gaohu, erhu, zhonghu og gehu. Når det gjelder harmoni og tekstur, følger dette stykket prinsippene til vestlige klassiske kvartetter, men når det kommer til melodikken, bærer stykket sterke trekk av kinesisk form og lyrisk melodiføring.

Hong Kong Chinese Orchestra ga et spennende lite innblikk i både tradisjonell og mer moderne kinesisk musikk, spilt på mye brukte tradisjonelle instrumenter.

Med musikken hadde de tatt med seg en stemning fra en annen kant av jorda. Det var heller ikke noe å si på stemninga når orkesteret avsluttet programmet med å spille Griegs "Morgenstemning" i kinesisk innpakning.